Weinig debat bij MWG Mediabeschouwingen


Tam zooitje of alle neuzen één kant op? Wie het weet mag het zeggen. Realiteit is dat de vier stellingen die bij de Algemene Mediabeschouwingen van MWG als ‘wetsvoorstel’ dienden, voor weinig verdeeldheid zorgden.
Doldwaas
Matthias Scholten, directeur content bij RTL Nederland, deed wel wat stof opwaaien met het voorstel om de publieke zender Nederland 3 voor 50 procent vrij te maken als platform voor Professional Generated Content (PGC). ‘Alle commerciële Nederlandse content-aanbieders zouden vrij moeten zijn om content te produceren en uit te zenden bij Nederland 3.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWas het nou een doldwaas voorstel, of verstopte Scholten één of meer geraffineerde boodschappen in het verhaal dat hij met zichtbaar plezier voor het voetlicht bracht? (‘Er mag hier wel wat meer gelachen worden hoor!’)
Dit thema zat in ieder geval ook in zijn verhaal verweven: ‘Waarom een reality serie als Teenage Excorcist nou zo goed is om op Nederland 3 te tonen? Omdat het gespreksstof oplevert. Vergelijk het met Oh oh Cherso, waar iedereen van het begin af aan de mond over vol had. Dat heeft als geen ander programma voor discussie binnen gezinnen gezorgd over seks, alcohol- en drugsgebruik. Het op gang brengen van discussie is bij uitstek een publieke taak.’
Hier meer uitgebreide verslaggeving over het wetsvoorstel van Minister Scholten. Inclusief een reactie van de netmanager van Nederland 3, Roek Lips.
Media Utopia
Nikki van Wijk, directeur bij iProspect|Netsociety trad aan als Minister van Bureaus. Zij riep op tot revolutie. ‘Het bereiksonderzoek moet volledig op de schop en de verantwoordelijkheid daarvoor, hoort bij de mediabureaus.’
Zij greep hiermee terug naar februari 2010, toen het PMA (bureaus) opdracht aan John Faasse verstrekten om eens te onderzoeken of een dergelijk ‘Media Utopia’ haalbaar zou kunnen zijn: ‘Alle huidige mediabereiksonderzoeken in de toekomst bundelen in een groot, nieuw onderzoek.’
Oude wijn in nieuwe zakken dus? Misschien, maar Van Wijk wil af van lullen, en toe naar poetsen. ‘Praten over big data doen we graag, maar gebruiken, ho maar. De inkooprol gaat verdwijnen voor het mediabureau. Eenduidig en integraal media-advies wordt nog essentiëler dan het nu al is.’
Een kostenverdeling had Van Wijk reeds paraat. De helft voor de bureaus, de adverteerders en de exploitanten ieder een kwart. Johan Smit, directeur PMA had zich naar de interruptiemicrofoon gesneld als die er had gestaan. (Nu kwam gespreksleider Ruud Hendriks met de microfoon naar hem toe.) ‘Prachtig’, zei Smit, ‘maar de werkelijkheid is weerbarstiger. We geven nu 7 á 8 miljoen uit. Als ik hiermee aankom, zijn mijn dagen als PMA-directeur geteld.’
Wat het kost en wie het gaat betalen donderde de zaal niet. Dat trok massaal de groene stemkaart. Wet aangenomen.
Klant centraal
Als Minister van Adverteerders trad dit jaar op, marketingveteraan Astrid van den Oetelaar. Met haar stelling was het moeilijk oneens zijn: ‘Marketeers en mediabedrijven moeten hun focus gaan verleggen van telling en selling naar het bouwen van relaties.’ De lange termijn dus in plaats van kortetermijndenken. ‘Obsessief met klanttevredenheid bezig zijn’, hoorde de zaal haar zeggen en stemde groen.
'Exploitanten kennen doelgroep niet'
Van knuffelnerd Stef van Grieken – immers Minister van Digitale Zaken – werd op voorhand veel verwacht. Hij stelde de volgende wet voor: ‘Elk mediagerelateerd bedrijf is met ingang van 1 januari verplicht om een nader te bepalen quotum van analisten en ontwikkelaars aan te nemen.’ Van Grieken (‘looking for a job’ staat er op zijn linkedinpagina), ergert zich wild aan aanbiedingen die niet passen bij de beleving van het moment. ‘De data zouden toch een verbetering mogelijk moeten kunnen maken.’ Zijn analyse was pakkend: ‘De industrie wil wel, maar jullie hebben te weinig nerds in dienst.’
Hoe het dan wel moet? Zoals Hulu het doet. Hulu, dat een vergelijkbare dienst biedt als Netflix, past het aanbod aan aan het gedrag van de gebruiker.
‘Die potentie nutten exploitanten niet uit’, wist Van Grieken, ‘exploitanten kennen hun doelgroep niet goed genoeg.’
Van Grieken had ook nog een advies voor de mediabureaus. ‘Mediaplanners zijn slimme mensen die doen dom administratief werk doen dat weg geautomatiseerd kan worden.’ Hij pleitte ervoor om het werk interessanter te maken.
Net als bij de andere wetsvoorstellen, werd ook ‘Van Grieken’ goedgekeurd.
Dit bericht is aangepast op 25 september, 13:44 uur.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid