Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Gemeenten hebben volstrekt verouderde visie op citymarketing’

Veel gemeenten zien citymarketing nog altijd als een verlengstuk van de aloude VVV.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het vak van citymarketing is in de afgelopen tien jaar volwassen geworden bij veel gemeenten. Dat neemt niet weg dat minstens zo veel gemeenten citymarketing nog altijd zien als een verlengstuk van de aloude VVV. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Necker van Naem en Binnenlands Bestuur onder ruim 500 raadsleden en evenzoveel ambtenaren. 49 procent van de ambtenaren ziet citymarketing in de eerste plaats als een instrument om toeristen te trekken. 55 procent van de raadsleden beschouwen citymarketing ook vooral als een middel om bezoekers naar de gemeente te trekken.

related partner content for mobile comes here

Eerste aanleiding
Erik Braun, lector Urban Economics aan de Erasmusuniversiteit, zegt dat dat ‘een volstrekt verouderde visie’ is. Braun: ‘Voor veel steden is toerisme een eerste aanleiding om met citymarketing te beginnen. Maar daar moet je niet in blijven hangen. Het stimuleren van bedrijfsactiviteiten en het aantrekken en behouden van bewoners zijn minstens zo belangrijk, zeker in krimpgebieden.’

Kerntaak met eigen portefeuille
Maar het beeld dat de gemeenten allemaal achter de feiten aanlopen, zou de waarheid geen recht doen. Er zijn ook tientallen gemeenten die in de afgelopen jaren een sterk citymarketingbeleid hebben ontwikkeld dat gedragen wordt door gemeenten, bedrijven en bewoners. Uit het onderzoek blijkt dat dat geldt voor bijna alle grote steden en voor diverse middelgrote en kleinere gemeenten. Een grote meerderheid van de ambtenaren en raadsleden beschouwt citymarketing dan ook als een kerntaak van hun gemeente en vindt ook dat er een specifieke portefeuille voor citymarketing moet zijn. Wat wel opvalt is dat bijna de helft van de raadsleden (46 procent) vindt dat citymarketing een hogere prioriteit moet krijgen. Bij ambtenaren is dat zelfs 58 procent. De meerderheid is van mening dat de post citymarketing expliciet in de gemeentebegroting moet worden opgenomen.

Maandag 6 juni wordt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing de 7e Nationale Citymarketing Trofee uitgereikt. Meer informatie: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in