‘Gemeenten hebben volstrekt verouderde visie op citymarketing’


Het vak van citymarketing is in de afgelopen tien jaar volwassen geworden bij veel gemeenten. Dat neemt niet weg dat minstens zo veel gemeenten citymarketing nog altijd zien als een verlengstuk van de aloude VVV. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Necker van Naem en Binnenlands Bestuur onder ruim 500 raadsleden en evenzoveel ambtenaren. 49 procent van de ambtenaren ziet citymarketing in de eerste plaats als een instrument om toeristen te trekken. 55 procent van de raadsleden beschouwen citymarketing ook vooral als een middel om bezoekers naar de gemeente te trekken.
Eerste aanleiding
Erik Braun, lector Urban Economics aan de Erasmusuniversiteit, zegt dat dat ‘een volstrekt verouderde visie’ is. Braun: ‘Voor veel steden is toerisme een eerste aanleiding om met citymarketing te beginnen. Maar daar moet je niet in blijven hangen. Het stimuleren van bedrijfsactiviteiten en het aantrekken en behouden van bewoners zijn minstens zo belangrijk, zeker in krimpgebieden.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Kerntaak met eigen portefeuille
Maar het beeld dat de gemeenten allemaal achter de feiten aanlopen, zou de waarheid geen recht doen. Er zijn ook tientallen gemeenten die in de afgelopen jaren een sterk citymarketingbeleid hebben ontwikkeld dat gedragen wordt door gemeenten, bedrijven en bewoners. Uit het onderzoek blijkt dat dat geldt voor bijna alle grote steden en voor diverse middelgrote en kleinere gemeenten. Een grote meerderheid van de ambtenaren en raadsleden beschouwt citymarketing dan ook als een kerntaak van hun gemeente en vindt ook dat er een specifieke portefeuille voor citymarketing moet zijn. Wat wel opvalt is dat bijna de helft van de raadsleden (46 procent) vindt dat citymarketing een hogere prioriteit moet krijgen. Bij ambtenaren is dat zelfs 58 procent. De meerderheid is van mening dat de post citymarketing expliciet in de gemeentebegroting moet worden opgenomen.
Maandag 6 juni wordt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing de 7e Nationale Citymarketing Trofee uitgereikt. Meer informatie: www.nationaalcongrescitymarketing.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid