Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgeknuffeld!

Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

“Zet die takkemuziek zachter, laatste waarschuwing!”. Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Dennie Christian –bekend van wereldhits als ‘Hoeba hop’ en ‘Wij zijn twee vrienden’- was vijf jaar terug te gast bij het TROS-programma ‘Op Volle Toeren’. Waar zijn schlagerhit Rosemunde uit 1975 door Ali B en zijn maten Yes R en Brownie Dutch werd getransformeerd in een hippe remake. “Dit is vette shit pa, moet je wat mee doen”. Een van de weinige voordelen van drie met een hand in de broek geboren pukkelige pubers is dat je een aardig gevoel ontwikkelt voor de marketingdoelgroep ‘Jongeren’.

Toevallig of niet waren de creatieven op kantoor net op zoek naar een BN’er om het grijze merk T-Mobile een herkenbaar gezicht te geven. Verschillende namen passeerden de revu en werden in onderzoek aan consumenten voorgelegd. Wesley Sneijder vond men niet sympathiek. Guus Meeuwis was dat wel maar te gewoontjes. Carice van Houten was wel heel bijzonder maar weer te afstandelijk. Gelukkig was daar bruggenbouwer Ali B. Die had het allemaal: sympathiek, bijzonder en toch dichtbij.

related partner content for mobile comes here

Nu is een campagne bedenken niet eenvoudig maar een campagne verkopen is ook een kunst. Gewapend met onderzoeksresultaten reisden we met knikkende knieën naar Duitsland af om het moederbedrijf Deutsche Telecom te overtuigen van onze keuze. “Also, ein marokkanischer Rapper soll unsere Unternehmung repräsentieren..??”. Na een doodse stilte die eerder als een half uur dan een kwartier voelde, volgt een bevrijdend: “Jaaaa, aber natürlich! Holland ist eine multikulturelle Gesellschaft, nicht?”. Ali B als boegbeeld van T-Mobile was een feit. Nog geen maand na de start won de campagne de Gouden Loeki. En vele prijzen zouden volgen, waaronder felbegeerde Effie’s voor klinkende merk- en verkoopresultaten.

Toch namen T-Mobile en Ali B deze week afscheid van elkaar. Met een compilatie van de twintig, samen geproduceerde commercials. Was de campagne uitgewerkt? Onenigheid over geld? Niets van dat alles. In de snel veranderende telecomwereld kiest T-Mobile een nieuwe koers en daar past een andere campagne bij. Het verstand kan dit volgen, het hart nog even niet. Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Mijn zoon schreeuwt of het wat zachter kan.

 

[Deze column verscheen vanochtend in Het Parool]

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in