Dossier: hebben dagbladen nog toekomst? Deel 7: wees eens creatief!
Uit de vorige afleveringen van deze serie blijkt dat de dagbladen hun heil in nieuwe initiatieven moeten zoeken. Welke strategieën zullen in de toekomst zowel het gewenste imago als de beoogde winst opleveren?
Wanneer je snel op de hoogte wilt zijn van de 'headlines' in het landelijke en wereldnieuws, dan heb je veel middelen tot je beschikking; denk aan de landelijke dagbladen, het ANP nieuws op de radio en nu.nl.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIets moeilijker wordt het al, wanneer je nieuws wilt horen uit je eigen regio. De meest uitgebreide bron daarvoor is nog steeds het regionale dagblad, dat niet alleen het nieuws zelf brengt, maar er ook achtergronden en opinies bij levert.
Voor mensen die een sterke band met hun eigen streek hebben, is het hemd nader dan de rok; nieuws uit de eigen regio is dus waardevol.
In een onderzoek dat Research International in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing uitvoerde, staan de gezamenlijke regionale kranten op nummer 1 als het gaat om de verbondenheid die lezers voelen met deze media. Een conclusie uit het onderzoek was, dat de regionale dagbladen een relatief goed perspectief hebben voor de toekomst.
Het AD kwam in april met een nieuw initiatief: een abonnement op een tijdelijke sporteditie van het AD, waarin lezers zes dagen per week al het actuele sportnieuws kunnen volgen. Het is een succes; ging het AD oorspronkelijk uit van een oplage van 70.000, op 2 juli lag het record op 104.500 exemplaren. Voor de maanden juli en augustus verwacht het AD dat de oplage 100.000 blijft.
Uit deze voorbeelden kun je concluderen dat mensen steeds sterker behoefte krijgen aan nieuws dat is afgestemd op hun individuele wensen en interessevelden. Dat past uitstekend in het tijdsbeeld. Je kunt je afvragen waarom de dagbladen hier niet beter op inspringen. De mogelijkheden van het digitale tijdperk worden onvoldoende benut.
Mijn stelling:
In plaats van de hele krant digitaal aan te bieden zou je lezers een volledig op maat gesneden krant kunnen leveren, samengesteld uit onderdelen van de volledige editie. Vertelt u eens lezer, wat vindt u nu interessant? En wat absoluut niet? Klikt u maar even op de onderwerpen waar u over wilt lezen. U vraagt, wij draaien.
Een dergelijke propositie is ook perfect voor marketeers die dagbladen als medium willen inzetten. In plaats van losse flodders af te schieten kun je, met een dergelijk nauwkeurig lezersprofiel in de hand, veel exacter bepalen bij welke lezers je zichtbaar wilt zijn. Een lezersprofiel op maat kan adverteren in dagbladen aantrekkelijker maken. En daarmee op termijn de redding zijn voor de journalistiek "as we know it".
Meer lezen?
Oplage AD Sportwereld boven de 100.000
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid