Overslaan en naar de inhoud gaan

Dossier: hebben dagbladen nog toekomst? Deel 7: wees eens creatief!

In deze aflevering: wees eens creatief!
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de vorige afleveringen van deze serie blijkt dat de dagbladen hun heil in nieuwe initiatieven moeten zoeken. Welke strategieën zullen in de toekomst zowel het gewenste imago als de beoogde winst opleveren?

related partner content for mobile comes here

Wanneer je snel op de hoogte wilt zijn van de 'headlines' in het landelijke en wereldnieuws, dan heb je veel middelen tot je beschikking; denk aan de landelijke dagbladen, het ANP nieuws op de radio en nu.nl.

Iets moeilijker wordt het al, wanneer je nieuws wilt horen uit je eigen regio. De meest uitgebreide bron daarvoor is nog steeds het regionale dagblad, dat niet alleen het nieuws zelf brengt, maar er ook achtergronden en opinies bij levert.

Voor mensen die een sterke band met hun eigen streek hebben, is het hemd nader dan de rok; nieuws uit de eigen regio is dus waardevol.

In een onderzoek dat Research International in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing uitvoerde, staan de gezamenlijke regionale kranten op nummer 1 als het gaat om de verbondenheid die lezers voelen met deze media. Een conclusie uit het onderzoek was, dat de regionale dagbladen een relatief goed perspectief hebben voor de toekomst.

Het AD kwam in april met een nieuw initiatief: een abonnement op een tijdelijke sporteditie van het AD, waarin lezers zes dagen per week al het actuele sportnieuws kunnen volgen. Het is een succes; ging het AD oorspronkelijk uit van een oplage van 70.000, op 2 juli lag het record op 104.500 exemplaren. Voor de maanden juli en augustus verwacht het AD dat de oplage 100.000 blijft.

Uit deze voorbeelden kun je concluderen dat mensen steeds sterker behoefte krijgen aan nieuws dat is afgestemd op hun individuele wensen en interessevelden. Dat past uitstekend in het tijdsbeeld. Je kunt je afvragen waarom de dagbladen hier niet beter op inspringen. De mogelijkheden van het digitale tijdperk worden onvoldoende benut.

Mijn stelling:
In plaats van de hele krant digitaal aan te bieden zou je lezers een volledig op maat gesneden krant kunnen leveren, samengesteld uit onderdelen van de volledige editie. Vertelt u eens lezer, wat vindt u nu interessant? En wat absoluut niet? Klikt u maar even op de onderwerpen waar u over wilt lezen. U vraagt, wij draaien.

Een dergelijke propositie is ook perfect voor marketeers die dagbladen als medium willen inzetten. In plaats van losse flodders af te schieten kun je, met een dergelijk nauwkeurig lezersprofiel in de hand, veel exacter bepalen bij welke lezers je zichtbaar wilt zijn. Een lezersprofiel op maat kan adverteren in dagbladen aantrekkelijker maken. En daarmee op termijn de redding zijn voor de journalistiek "as we know it".

Meer lezen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in