Dossier: Hebben dagbladen nog toekomst? (Deel 6)
In de vorige afleveringen van deze serie hebben we gezien, dat het zoeken naar nieuwe omzetmogelijkheden voor dagbladen bittere noodzaak is. De grote vraag is: welke wegen moet je inslaan? Hoe houd je je als dagblad staande?
Nieuw is die vraag bepaald niet; decennia geleden, toen de tv in opkomst was, rees ook al de vraag wat de toegevoegde waarde van dagbladen nog was. Toch luidde dit toen nieuwe medium niet het verwachte einde van kranten in. De vraag is nu wel nijpender; internet is een veelzijdiger medium dan tv, en er spelen nog zoveel andere factoren mee. Onze veranderende lifestyle bijvoorbeeld, en de tijd die wij willen en kunnen besteden aan een specifiek medium.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe meest voor de hand liggende mogelijkheid tot omzetverhoging is de eigen website van een dagblad. Maar hoe maak je die rendabel? En pleeg je met zo'n site nu kannibalisme op de papieren versie van je krant of juist niet?
Dagbladsites
Na een aarzelende start hebben dagbladen hun strategie bepaald. Iedere krant plaatst tegenwoordig tenminste een deel van de papieren editie door op internet. Via kranten.com zie je snel en overzichtelijk alle online krantenkoppen van de Nederlandse dagbladen bij elkaar. Via thepaperboy.com heb je zelfs toegang tot krantenkoppen uit de hele wereld.
Handig voor het publiek, maar om voldoende inkomsten te genereren moeten dagbladen er wel in slagen, veel terugkerende bezoekers naar de eigen site te lokken. En dat valt blijkbaar nog niet mee.
Alexander Peijter publiceert op zijn blog een aardig overzicht, waarin hij een relatie legt tussen de papieren oplage en het online bezoek van een dagblad.
Peijter concludeert dat als internet de toekomst is, kranten de boot dreigen te missen. Bijna geen enkele krant slaagt erin, de eigen oplagecijfers online te evenaren.
Mijn voetnoot bij Peijters analyse: zelfs als dat wel lukt is dat nog geen garantie voor succes. Zo wordt The New York Times tegenwoordig vaker online dan in print gelezen. De site nytimes.com trekt inmiddels 146 miljoen jaarlijkse bezoekers, een indrukwekkend aantal. Niettemin is de krant al jaren aan het inkrimpen.
Kannibalisatie?
Uit het onderzoek Mediabeleving 2007 Plus, door TNS Nipo/Veldkamp uitgevoerd in opdracht van Cebuco, blijkt dat de inzet van beide kanalen naast elkaar leidt tot synergie.
Mensen die de online versie van de krant lezen, zijn enthousiaster over de papieren krant en het merk. Er ontstaat een sterkere identificatie met een dagblad. Maar levert het ook voldoende geld op om eventuele kannibalisatie op te vangen en de meerkosten te rechtvaardigen? Hierop levert het onderzoek geen antwoord.
Inkomsten
Op het eerste gezicht ziet het er allemaal nog niet zo beroerd uit, als je naar de mediabestedingen kijkt. Volgens Nielsen zijn de netto mediabestedingen bij de dagbladen in 2007 gestegen met 4,9%. Blijkbaar kunnen deze inkomsten echter de kostenstijgingen en oplagedalingen niet altijd goedmaken.
In de volgende aflevering: wees eens creatief!
Meer lezen?
kranten.com
paperboy.com
Alexander Peijter over dagbladsites
Resultaten Cebuco onderzoek september 2007Cijfers Nielsen mediabestedingen 2007
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid