Overslaan en naar de inhoud gaan

Dossier: Hebben dagbladen nog toekomst? (Deel 6)

In deze aflevering: dagbladsites onder de loep
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de vorige afleveringen van deze serie hebben we gezien, dat het zoeken naar nieuwe omzetmogelijkheden voor dagbladen bittere noodzaak is. De grote vraag is: welke wegen moet je inslaan? Hoe houd je je als dagblad staande?

related partner content for mobile comes here

Nieuw is die vraag bepaald niet; decennia geleden, toen de tv in opkomst was, rees ook al de vraag wat de toegevoegde waarde van dagbladen nog was. Toch luidde dit toen nieuwe medium niet het verwachte einde van kranten in. De vraag is nu wel nijpender; internet is een veelzijdiger medium dan tv, en er spelen nog zoveel andere factoren mee. Onze veranderende lifestyle bijvoorbeeld, en de tijd die wij willen en kunnen besteden aan een specifiek medium.

De meest voor de hand liggende mogelijkheid tot omzetverhoging is de eigen website van een dagblad. Maar hoe maak je die rendabel? En pleeg je met zo'n site nu kannibalisme op de papieren versie van je krant of juist niet?

Dagbladsites
Na een aarzelende start hebben dagbladen hun strategie bepaald. Iedere krant plaatst tegenwoordig tenminste een deel van de papieren editie door op internet. Via kranten.com zie je snel en overzichtelijk alle online krantenkoppen van de Nederlandse dagbladen bij elkaar. Via thepaperboy.com heb je zelfs toegang tot krantenkoppen uit de hele wereld.

Handig voor het publiek, maar om voldoende inkomsten te genereren moeten dagbladen er wel in slagen, veel terugkerende bezoekers naar de eigen site te lokken. En dat valt blijkbaar nog niet mee.

Alexander Peijter publiceert op zijn blog een aardig , waarin hij een relatie legt tussen de papieren oplage en het online bezoek van een dagblad.

Peijter concludeert dat als internet de toekomst is, kranten de boot dreigen te missen. Bijna geen enkele krant slaagt erin, de eigen oplagecijfers online te evenaren.

Mijn voetnoot bij Peijters analyse: zelfs als dat wel lukt is dat nog geen garantie voor succes. Zo wordt The New York Times tegenwoordig vaker online dan in print gelezen. De site nytimes.com trekt inmiddels 146 miljoen jaarlijkse bezoekers, een indrukwekkend aantal. Niettemin is de krant al jaren aan het inkrimpen.

Kannibalisatie?
Uit het onderzoek Mediabeleving 2007 Plus, door TNS Nipo/Veldkamp uitgevoerd in opdracht van Cebuco, blijkt dat de inzet van beide kanalen naast elkaar leidt tot synergie.

Mensen die de online versie van de krant lezen, zijn enthousiaster over de papieren krant en het merk. Er ontstaat een sterkere identificatie met een dagblad. Maar levert het ook voldoende geld op om eventuele kannibalisatie op te vangen en de meerkosten te rechtvaardigen? Hierop levert het onderzoek geen antwoord.

Inkomsten
Op het eerste gezicht ziet het er allemaal nog niet zo beroerd uit, als je naar de mediabestedingen kijkt. Volgens Nielsen zijn de netto mediabestedingen bij de dagbladen in 2007 gestegen met 4,9%. Blijkbaar kunnen deze inkomsten echter de kostenstijgingen en oplagedalingen niet altijd goedmaken.

In de volgende aflevering: wees eens creatief!

Meer lezen?



Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in