Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument verzet zich tegen consumptie

Een groot deel van de Europese consumenten (39 procent), ook wel Nieuwe Puriteinen genoemd, verzet zich tegen snoep op school, chocolade…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Nederland voert 37 procent van de consumenten actief campagne tegen deze zaken. Dit blijkt uit een Europees onderzoek naar het gedrag en de houding van consumenten, uitgevoerd door de Future Foundation, een internationale denktank die consumentengedrag onderzoekt.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat een nieuwe en invloedrijke groep consumenten (door de Future Foundation Nieuwe Puriteinen genoemd) steeds meer aanhangers krijgt en in verzet komt tegen zogenaamde ‘sociale zonden’, die tot voor kort als een kwestie van persoonlijke keuze werden beschouwd.

De meeste Nieuwe Puriteinen (52 procent) wonen in Italië, gevolgd door Engeland en Nederland (beiden 37 procent). De hekkensluiters zijn de Finnen en Noren (resp. 27 en 23 procent).

Uit het onderzoek blijkt ondermeer dat:

  • 32 procent van de Nederlanders en 36 procent van de Europeanen vindt dat hun regering een campagne moet beginnen om mensen ervan te weerhouden thuis alleen te drinken;
  • 56 procent van de Nederlanders en 43 procent van de Europeanen vindt dat schoolhoofden het nuttigen van alle snoep en koolzuurhoudende dranken op school moeten verbieden;
  • 20 procent van de Nederlanders en 29 procent van de Europeanen vindt dat de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd moet worden;
  • 33 procent van de Nederlanders en Europeanen vindt dat 4x4’s of SUV’s een rijverbod in steden moeten krijgen.

Nieuwe Puriteinen zien het als hun recht en plicht een standpunt van de harde lijn in te nemen over kwesties die geen directe impact op hun eigen leven hebben. In kinderloze huishoudens vindt 42 procent van de ondervraagden dat schoolhoofden alle snoep op school zouden moeten verbieden. Het zelfde aantal wil een lagere snelheidslimiet, (38 procent onder degenen die geen auto hebben).

De Future Foundation, onderdeel van consumenteninformatiebureau Experian, ontdekte dat in heel Europa, meer dan de helft (53 procent) van de bevolking seriecampagnevoerders worden. In Nederland is dit 37 procent.

Hans Gillis adjunct directeur Business Strategies van Experian Nederland: ‘Dit heeft enorme implicaties voor de maatschappij in haar geheel en voor iedereen die betrokken is bij marketing en verkoop. De Nieuwe Puriteinen maken van kwesties die tot op heden persoonlijke keuzes waren, nu openbare campagnes die actie van de maatschappij en de overheid eisen.’

In heel Europa is 44 procent van de bevolking het over de meeste kwesties met de Nieuwe Puriteinen oneens, maar dezelfde mensen steunen hen vaak met specifieke campagnes. In Nederland is dit percentage 40 procent. Marketeers moeten verzekeren dat hun boodschap in dit belangrijke ‘slagveldsegment’ overkomt.

’We hebben tegenwoordig meer informatie en meer doeltreffende middelen om ons te organiseren dan ooit tevoren’, aldus Gillis. ‘De Nieuwe Puriteinen geloven dat zij het recht en de morele plicht hebben deze informatie te gebruiken om in te grijpen en anderen te overtuigen van de gevaren, negatieve invloed of onaanvaardbaarheid van hun persoonlijke keuzes. Hoewel we het met enkele of al de kwesties waarop zij zich richten eens of oneens kunnen zijn, moeten marketers en de hele maatschappij zich bewust zijn van de toenemende invloed die de Nieuwe Puriteinen hebben op de media, maatschappij en overheden, en strategieën ontwikkelen om deze trend aan te pakken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in