Overslaan en naar de inhoud gaan

Moreel portret ideële sector

Bedrijfsmatig en moreel denken staan bij goededoelenorganisaties vaak op gespannen voet met elkaar. Dat concludeert VU-alumna Mieke van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met haar onderzoek ‘Moreel portret van de Nederlandse ideële sector’ won zij de H.A. Brasz-scriptieprijs voor de beste bestuurskundige scriptie van 2005. Het onderzoek van Van Tankeren bestond onder meer uit een grootschalige enquête onder de directeuren van 150 goededoelenorganisaties.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat de morele lat voor goededoelenorganisaties hoog ligt, want wie het goede nastreeft moet zelf ook ‘deugen’. Driekwart van de goededoelenorganisaties ziet betrouwbaarheid als haar belangrijkste waarde. Maar de organisaties maken volgens de onderzoekster veel gebruik van (lichte) vormen van misleiding bij fondsen­werving en campagnevoeren. Daarbij is de scheidslijn tussen acceptabele en onacceptabele vormen van misleiding onduidelijk. Veel organisaties hebben financiële bindingen met bedrijven, maar daarover zijn de organisaties in het algemeen weinig transparant. Hierdoor worden potentiële beïnvloeding en belangen­verstrengeling aan het oog onttrokken. Bijna de helft van de onderzoeken naar (vermeende) integriteitsschendingen binnen goededoelen­organisaties heeft betrekking op schendingen in de categorie fraude en diefstal en een kwart op ongewenste omgangsvormen, in het bijzonder seksuele intimidatie.

Ook blijkt dat anno 2005 bijna de helft van de goededoelenorganisaties beschikt over een gedragscode. Die gedragscode is in de meeste gevallen niet publiekelijk verkrijgbaar, waardoor buitenstaanders de organisaties er niet op aan kunnen spreken. Volgens van Tankeren is ethische reflectie en de ontwikkeling van eigen integriteitsbeleid noodzakelijk. Samen met de medewerkers een gedragscode ontwikkelen, die is toegespitst op de eigen organisatie staat daarbij voorop.

De publicatie is als PDF-bestand te downloaden vanaf de website van de onderzoeksgroep Integriteit van Bestuur, , pagina 'publicaties'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in