Ongewenste telefonische verkoop aangepakt


De Opta vindt dat de branche zich onvoldoende houdt aan de afspraak dat consumenten bij elk gesprek de mogelijkheid wordt geboden om uit het bestand te worden geschrapt. De post- en telecomautoriteit gaat callcenters streng controleren en legt bij overtredingen boetes of dwangsommen op.
Veel telefoontjes voldoen niet of slechts ten dele aan de wettelijke eisen, constateert de Opta. Consumenten kunnen zich weliswaar via de website Infofilter.nl afmelden voor telemarketing, maar niet alle bedrijven zijn hierbij aangesloten.
Volgens Peter van Buitenen, directeur van de stichting Infofilter, heeft de branche last van een klein aantal bedrijven dat zich willens en wetens niet aan de regels houdt. Ruim 1,2 miljoen mensen hebben bij Infofilter aangegeven verschoond te willen blijven van ongewenste telefoontjes. ‘De meeste irritatie komt voort uit het negeren van de wens om niet meer gebeld te worden’, zegt Van Buitenen.
De Opta opent deze zomer een klachtenprocedure voor telemarketing. De toezichthouder studeert nog op de vorm van de klachtenprocedure voor consumenten. Mogelijk wordt de klachtenregeling voor telemarketing ondergebracht bij de nog op te richten Consumentenautoriteit, een gezamelijk informatieloket van de toezichthouders NMa, DTe en Opta. Hierbij is ook Infofilter betrokken (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid