Overslaan en naar de inhoud gaan

Ongewenste telefonische verkoop aangepakt

Telecomwaakhond Opta gaat ongewenste telefoontjes van verkopers en enquêteurs hard aanpakken. De zelfregulering door callcenters en het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Opta vindt dat de branche zich onvoldoende houdt aan de afspraak dat consumenten bij elk gesprek de mogelijkheid wordt geboden om uit het bestand te worden geschrapt. De post- en telecomautoriteit gaat callcenters streng controleren en legt bij overtredingen boetes of dwangsommen op.
Veel telefoontjes voldoen niet of slechts ten dele aan de wettelijke eisen, constateert de Opta. Consumenten kunnen zich weliswaar via de website Infofilter.nl afmelden voor telemarketing, maar niet alle bedrijven zijn hierbij aangesloten.

related partner content for mobile comes here

Volgens Peter van Buitenen, directeur van de stichting Infofilter, heeft de branche last van een klein aantal bedrijven dat zich willens en wetens niet aan de regels houdt. Ruim 1,2 miljoen mensen hebben bij Infofilter aangegeven verschoond te willen blijven van ongewenste telefoontjes. ‘De meeste irritatie komt voort uit het negeren van de wens om niet meer gebeld te worden’, zegt Van Buitenen.
De Opta opent deze zomer een klachtenprocedure voor telemarketing. De toezichthouder studeert nog op de vorm van de klachtenprocedure voor consumenten. Mogelijk wordt de klachtenregeling voor telemarketing ondergebracht bij de nog op te richten Consumentenautoriteit, een gezamelijk informatieloket van de toezichthouders NMa, DTe en Opta. Hierbij is ook Infofilter betrokken (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in