Orange en Hi sterkste mobiele merken
Marnix Bugel van VODW stuurde het verslag van een alleraardigst onderzoekje na een enquete van Marketresponse. Ze onderzochten de diverse aspecten van klantenbinding van de mobiele aanbieders.
Nu volg ik die mobiele markt al een jaar of vijftien en dacht dat Orange toch echt de zwakste broeder was, rijp om opgeslokt te worden door UPC, Vodafone of T-Mobile. Mocht dat inderdaad gebeuren, dan kunnen ze het merk Orange beter intact laten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWant Orange komt als beste uit genoemd onderzoek:
De gemiddelde binding binnen de telecombranche is 4,53, gemeten op een zevenpuntsschaal. Per merk is dat als volgt:
Orange 4,74
Hi 4,65
KPN 4,65
Vodafone 4,39
T-Mobile 4,21
Telfort 4,04
Debitel 3,57
En over de specifieke merkbinding, die overigens gemiddeld ondanks (of dankzij?) al die reclame maar 2,33 is:
Hi 2,79
Orange 2,55
Debitel 2,45
KPN 2,43
Telfort 2,24
Vodafone 2,08
T-Mobile 2,0
Dat T-Mobile het laagste scoort is een teken te meer dat Orange gehandhaafd zal moeten blijven. Immers, T-Mobile had een geweldig merk met Ben en heeft kennelijk met de overgang terrein verloren.
Overigens is de echte klantentrouw natuurlijk te meten aan de 'churn', het overstappen. Maar daarvan is weinig bekend.
Ook zijn in dit aardige onderzoek de wederverkopende merken als Hema, AH etc. niet meegenomen. En KPN is een grote klant van VODW, maar dat speelde volgens de onderzoekers geen rol.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid