Overslaan en naar de inhoud gaan

Standaard is uit, lokaal is in

Jarenlang lag het succes in handen van hen die het best konden standaardiseren: Wal-Mart, McDonald’s. Niet meer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het tijdperk van de standaardisatie is voorbij. Consumenten worden diverser – in ethniciteit, welvaartsniveau, lifestyle, normen en waarden. Bovendien zijn de markten onderhand verzadigd met eenheidsworsten en rebelleert de consument tegen de eindeloze ketens die overal het straatbeeld domineren.

related partner content for mobile comes here

Het concept loopt bovendien tegen zijn eigen grenzen aan: veel retailers kunnen niet méér filialen openen zonder op hun bestaande filialen te kannibaliseren. Daar waar nog aantrekkelijke locaties voor handen zijn, wordt vaak fel geprotesteerd door activisten tegen de opening van de zoveelste keten. Bovendien is standaardisatie de dood in de pot voor innovatie, aangezien managers zo hun best lopen te doen om de efficiencytargets te halen.Nu hangt het succes voor fabrikant en retailer juist af van hun vermogen om in te spelen op lokale verschillen, en daarbij toch schaalvoordelen te behouden.

Het grootste voordeel dat lokalisatie oplevert is strategisch: hoe meer gestandaardiseerd een concept, hoe eenvoudiger de concurrent het kan kopiëren. Er hangt echter wel een prijskaartje aan. Lokaliseren van je (winkel)concept vraagt om een grotere investering in dataverzameling en -analyse. Ook zul je niet ontkomen aan het opgeven van bepaalde schaalvoordelen – in inkoop, marketing, productie en winkelconstructie. Het succes staat of valt met balans: teveel lokalisatie verwatert het merk en kost teveel geld; teveel standaardisatie leidt tot stagnatie, dalend marktaandeel en krimpende winsten.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in