Standaard is uit, lokaal is in


Het tijdperk van de standaardisatie is voorbij. Consumenten worden diverser – in ethniciteit, welvaartsniveau, lifestyle, normen en waarden. Bovendien zijn de markten onderhand verzadigd met eenheidsworsten en rebelleert de consument tegen de eindeloze ketens die overal het straatbeeld domineren.
Het concept loopt bovendien tegen zijn eigen grenzen aan: veel retailers kunnen niet méér filialen openen zonder op hun bestaande filialen te kannibaliseren. Daar waar nog aantrekkelijke locaties voor handen zijn, wordt vaak fel geprotesteerd door activisten tegen de opening van de zoveelste keten. Bovendien is standaardisatie de dood in de pot voor innovatie, aangezien managers zo hun best lopen te doen om de efficiencytargets te halen.Nu hangt het succes voor fabrikant en retailer juist af van hun vermogen om in te spelen op lokale verschillen, en daarbij toch schaalvoordelen te behouden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet grootste voordeel dat lokalisatie oplevert is strategisch: hoe meer gestandaardiseerd een concept, hoe eenvoudiger de concurrent het kan kopiëren. Er hangt echter wel een prijskaartje aan. Lokaliseren van je (winkel)concept vraagt om een grotere investering in dataverzameling en -analyse. Ook zul je niet ontkomen aan het opgeven van bepaalde schaalvoordelen – in inkoop, marketing, productie en winkelconstructie. Het succes staat of valt met balans: teveel lokalisatie verwatert het merk en kost teveel geld; teveel standaardisatie leidt tot stagnatie, dalend marktaandeel en krimpende winsten.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid