Overslaan en naar de inhoud gaan

Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 5 adviezen

Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten? Wat doe je intern?
handen wassen
handen wassen

Het Corona-virus houdt de wereld in haar greep. Maatregelen worden groot uitgemeten. Media zitten er bovenop. Mensen worden (dus) bang. De economische groei zou zelfs onder druk staan. Sommige organisaties merken de effecten al. Heldere communicatie is belangrijk. 6 adviezen.

related partner content for mobile comes here

Vanuit de overheid mogen we tijdige, adequate en eenduidige informatieverstrekking verwachten. Maar ook organisaties moeten hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Inmiddels zijn de eerste werkgroepen bij onze klanten al gevormd.

Wanneer communiceren we wat? Wat is ons verhaal? Wie voert het woord? Is het Chefsache? En welke toon kies je als je bang bent dat de omzet hard wordt geraakt door het Corona-virus? Niks aan de hand, gewoon doorwerken? Of juist alle seinen op rood zetten?

Organisaties en hun leiders moeten in ieder geval verbinding maken met wat er leeft bij medewerkers. Niks doen is geen optie meer.

Lastige keuzes. Het verschil tussen helder willen zijn en onnodig paniek zaaien is klein. Het vakmanschap van communicatieafdelingen is nu hard nodig.

Communiceren met medewerkers over het Corona-virus: 5 adviezen

 

1. Zorg dat het chefsache is

De gezondheid van medewerkers is Chefsache. Het is de ceo of directeur die de belangrijke mededelingen doet en de maatregelen overziet.

2. Neem zorgen van medewerkers altijd serieus. 

Mensen kunnen irrationeel reageren, zich onnodig zorgen maken. Bagatelliseer nooit. Toon compassie en eerbiedig het recht van medewerkers om zich zorgen te maken. De meesten van ons zijn fitte professionals. Maar dat geldt wellicht niet voor onze ouders…

3. Gezondheid gaat voor alles

Benadruk dat de gezondheid van medewerkers altijd de hoogste prioriteit heeft. Er kunnen wellicht zorgen zijn over de omzet van de onderneming, maar dat is secundair.

4. Wees feitelijk

Geef concrete tips om verspreiding van virus tegen te gaan. Maak daarbij gebruik van serieuze bronnen, zoals het RIVM. Wees feitelijk en breng rust. Laat emoties en assumpties niet de overhand nemen.

5. Laat weten wat er gaat gebeuren

Wees helder over proces. Bijvoorbeeld, wat doen we in geval van mogelijke besmetting? Kunnen mensen naar landen reizen waar veel besmettingen zijn? Hoe beantwoorden we de vragen die op ons af zullen of kunnen komen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Ed

Heldere communicatie is belangrijk. 6 adviezen.
Eh, vijf! 6 staat er in de tekst.

Frank Körver (Beta Strategies)

FYI. Deze updated versie van bovenstaand blog is later verschenen: https://wepublic.nl/blogs/corona-communicatie/
Ook verscheen onlangs deze Engelstalig versie (Corona, Communications & CEO)op de site van EACD: https://eacd-online.eu/corona-communications-ceo/
Feedback? Altijd welkom. frank.korver@wepublic.nl
Verder: Sterkte allemaal in deze tijden. Blijf gezond en let op jezelf.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in