Overslaan en naar de inhoud gaan

Vertrouwen consument in banken laag

Het consumentenvertrouwen in banken blijft broos, blijkt uit een rapport van MarketResponse.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het vertrouwen in de financiële sector is nog steeds uitermate laag. Het rapport is gebaseerd op een analyse van 130.000 online berichten die dit jaar door consumenten zijn gepubliceerd. Opvallend is dat het negatieve sentiment niet alleen gericht is op de banken. Ook de overheid, toezichtorganen, en zelfs partijen die opkomen voor de consumentenbelangen worden met wantrouwen en scepsis gevolgd.
Volgens Wim Nieuwenhuijse, directeur bij MarketResponse, leeft er onder consumenten een breed gedragen gevoel van 'belazerd te zijn'. 'Door alle ontwikkelingen in de sector is de consument hypersensitief geworden voor ervaringen en berichten die het negatieve sentiment voeden. Consumenten voelen zich onmachtig en blijken nog steeds onaangenaam verrast over het onrecht dat ze is aangedaan. Ook de mate waarin de hoofdrolspelers er schijnbaar mee weg kunnen komen, frustreert. Je ziet dat met name terug in de felle opinies op fora en blogs. Het wantrouwen resulteert er in dat consumenten hun heil bij elkaar zoeken. Niet alleen voor het uiten van frustraties. Vooral ook voor het delen van ervaringen en het toetsen van advies over bijvoorbeeld complexe financiële producten.'
Met name grootbanken krijgen kritiek. Wel verschilt het vertrouwen sterk per bank. Zoals blijkt uit het onderzoek zijn er ook lichtpuntjes voor individuele banken. Rabobank is als grootbank winnaar in het verzamelen van een fors aantal complimenten op het web. Banken die zich richten op een specifieke doelgroep - ASN Bank en Triodos - worden het meest positief gewaardeerd door een relatief kleine schare fans.
Banken zouden de schreeuw om hulp van de consument serieus moeten nemen en vooral beter moeten doorgronden, zegt Nieuwenhuijse.

related partner content for mobile comes here

Bron: De Telegraaf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in