Overslaan en naar de inhoud gaan

Bauer & Borsato werken merkversterkend

De artiesten Frans Bauer en Marco Borsato zijn in potentie het geschikst voor bedrijven ter versterking van hun merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit Cebra, het onderzoek van Millward Brown naar geschiktheid van 50 nationale en internationale beroemdheden voor reclamecampagnes. De ranglijst geeft aan welke beroemdheid een merk of campagne het beste kracht bij kan zetten. Het onderzoek wordt later deze week gepresenteerd, de eerste resultaten zijn exclusief te lezen op Marketingonline.nl.

related partner content for mobile comes here

Linda de Mol staat op de derde plaats en is daarmee de hoogst genoteerde vrouw in de ranglijst.

Nederlanders zijn sterk vertegenwoordigd in de top10 en hebben meer invloed op de Nederlandse consumenten dan buitenlandse beroemdheden. De enige buitenlandse celeb in deze top10 is Oprah Winfrey, die op de vierde plaats eindigt. Opvallend is dat mannen hoger in deze lijst eindigen dan vrouwelijke beroemdheden.

In Amerika is het onderzoek eerder uitgevoerd. Daar bleken onder andere Will Smith, Brad Pitt en Oprah Winfrey goed te scoren.

Anne-Marie Ketelaar, business development director bij Millward Brown: ‘Het is belangrijk voor een organisatie om de goede woordvoerder voor hun merk te gebruiken. Het vinden van deze persoon blijkt echter vaak lastig te zijn. Aangezien er veel geld in campagnes wordt geïnvesteerd, is de keuze voor het juiste boegbeeld cruciaal.’

Weinig affiniteit

Wesley Sneijder (8ste) plaats en Yolanthe Cabau van Kasbergen (17de plaats) staan beide hoog in de ranglijst, maar scoren opvallend laag op affiniteit. Zij krijgen veel media-aandacht, maar worden niet gezien als aansprekende personen. Consumenten kunnen zich dan ook lastig met hen identificeren, iets wat een van de voorwaarden is om je merk te versterken.

Cebra Top10

1. Frans Bauer
2. Marco Borsato
3. Linda de Mol
4. Oprah Winfrey
5. Guus Meeuwis
6. Jan Smit
7. Wendy van Dijk
8. Wesley Sneijder
9. Rene Froger
10. Paul de Leeuw

Met Cebra (Celebrity + Brand) kijkt Millward Brown naar beroemdheden en merkwaarden om de geschiktste combinatie tussen merk en beroemdheid te bepalen. De onderzoekstool bestaat uit verschillende pijlers: affiniteit (hoe leuk worden ze gevonden), bekendheid (hoe bekend zijn de celebs bij de consument) en media-aandacht of buzz (hoeveel wordt er over de beroemdheden gepraat in de media).

Deze drie kenmerken bepalen de Cebra-score en geven aan in hoeverre een beroemdheid geschikt is voor de inzet in een reclamecampagne. Een hoge Cebra-score betekent dus dat iemand in potentie geschikt is om in te zetten, omdat de persoon bekend is, leuk gevonden wordt en regelmatig in de media verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in