Overslaan en naar de inhoud gaan

'Duur' imago AH ondanks prijsverlagingen

Albert Heijn houdt het imago van ‘dure winkel’, zelfs als bepaalde producten daar (tijdelijk) goedkoper zijn dan bij de prijsvechter.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is gebleken uit onderzoek van econoom Carlos Lourenço, die op 24 november aan de Universiteit van promoveert. 'Supermarktketens geven jaarlijks enorm veel geld uit aan prijsmarketing. Gek genoeg is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar winkelprijsimago en vooral naar welke producten bepalend zijn voor dat imago. Winkelmanagers beschikken nauwelijks over feiten om een strategie te laten slagen’, stelt Lourenço.

related partner content for mobile comes here

De Tilburgse econoom bestudeerde de inkopen van 4400 Nederlandse huishoudens tussen 2002 en 2007. In totaal ging het om meer van 300.000 bezoeken aan een supermarkt. Een derde van al die bezoeken werd afgelegd bij AH. De rest van de inkopen werd gedaan bij winkels als Edah, SuperDeBoer, C1000, Aldi en Lidl. De onderzoeker noemt ook Konmar, maar die bestaat inmiddels niet meer.

Het grootste deel van het budget wordt in de supermarkt uiteraard besteed aan versproducten zoals groente, vlees, zuivel en brood. Die dagelijkse boodschappen blijken niet zo’n grote invloed te hebben op het prijsimago van de winkel. Dit imago wordt eerder bepaald door schoonmaakproducten inclusief wasmiddelen en producten voor de persoonlijke verzorging.

Lourenço: 'Bij die artikelen komen enorme prijsverschillen voor, die het prijsbeeld van de winkel beïnvloeden en klanten ook echt verleiden om ergens anders te gaan kopen. Dat staat haaks op de geldende opvatting van ondernemers dat de locatie van doorslaggevend belang is voor een winkel.’

Opvallend was volgens Lourenço ook, dat het opnemen van A-merken in de schappen wel het prijsimago van de Lidl verslechterde zonder het kwaliteitsimago te verbeteren. 'Het is dan ook twijfelachtig of zo’n prijsvechter er op termijn baat bij heeft om ook A-merken te gaan voeren’, meent de promovendus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in