'Duur' imago AH ondanks prijsverlagingen
Dat is gebleken uit onderzoek van econoom Carlos Lourenço, die op 24 november aan de Universiteit van Tilburg promoveert. 'Supermarktketens geven jaarlijks enorm veel geld uit aan prijsmarketing. Gek genoeg is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar winkelprijsimago en vooral naar welke producten bepalend zijn voor dat imago. Winkelmanagers beschikken nauwelijks over feiten om een strategie te laten slagen’, stelt Lourenço.
De Tilburgse econoom bestudeerde de inkopen van 4400 Nederlandse huishoudens tussen 2002 en 2007. In totaal ging het om meer van 300.000 bezoeken aan een supermarkt. Een derde van al die bezoeken werd afgelegd bij AH. De rest van de inkopen werd gedaan bij winkels als Edah, SuperDeBoer, C1000, Aldi en Lidl. De onderzoeker noemt ook Konmar, maar die bestaat inmiddels niet meer.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet grootste deel van het budget wordt in de supermarkt uiteraard besteed aan versproducten zoals groente, vlees, zuivel en brood. Die dagelijkse boodschappen blijken niet zo’n grote invloed te hebben op het prijsimago van de winkel. Dit imago wordt eerder bepaald door schoonmaakproducten inclusief wasmiddelen en producten voor de persoonlijke verzorging.
Lourenço: 'Bij die artikelen komen enorme prijsverschillen voor, die het prijsbeeld van de winkel beïnvloeden en klanten ook echt verleiden om ergens anders te gaan kopen. Dat staat haaks op de geldende opvatting van ondernemers dat de locatie van doorslaggevend belang is voor een winkel.’
Opvallend was volgens Lourenço ook, dat het opnemen van A-merken in de schappen wel het prijsimago van de Lidl verslechterde zonder het kwaliteitsimago te verbeteren. 'Het is dan ook twijfelachtig of zo’n prijsvechter er op termijn baat bij heeft om ook A-merken te gaan voeren’, meent de promovendus.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid