Overslaan en naar de inhoud gaan

“Reclame voor nieuwe geneesmiddelen wel zinvol

De promotie van geneesmiddelen is wel zinvol, menen economen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze gaan hiermee in tegen de uitkomsten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Groningse economen stellen vast dat de prijsgevoeligheid van artsen niet verandert door reclame en de inspanningen van artsenbezoekers. Marketing blijkt juist een zinvolle methode voor informatieverstrekking over nieuw ontwikkelde medicijnen, zegt econoom dr. J. Wieringa.

related partner content for mobile comes here

Dat is gunstig voor zowel de patiënten als voor de farmaceutische bedrijven, die hierdoor sneller hun investeringen terug verdienen. De economen betwijfelen bovendien of er sprake is van prijsgevoeligheid, aangezien de prijzen van geneesmiddelen in Nederland van overheidswege streng worden gereguleerd. Hierdoor is het voor farmaceutische bedrijven totaal niet aantrekkelijk om te concurreren met prijzen en zie je dan ook weinig verschillen in prijs, aldus Wieringa.

Aanleiding voor het onderzoek was een studie van het CPB, die de politieke discussies over de farmaceutische industrie recentelijk sterk heeft beïnvloed. Op basis van een nieuwe analyse van dezelfde gegevens kwamen de Groningse economen tot fundamenteel andere conclusies (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in