Overslaan en naar de inhoud gaan

EZ stelt toezichthouder consumentenzaken in

Staatssecretaris van Economische Zaken Karien van Gennip zal op korte termijn een toezichthouder consumentenzaken in Nederland oprichten.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De staatssecretaris verwacht dat van de publiekrechtelijke handhaving door de toezichthouder een disciplinerende werking op de markt zal uitgaan, waardoor er naar verwachting minder geschillen ontstaan en een mentaliteitswijziging optreedt bij zowel aanbieder als consument.
De oprichting van een toezichthouder consumentenzaken is een van de voornemens in het Strategisch actieprogramma consumentenbeleid, dat Van Gennip vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
In de afgelopen periode is onderzoek gedaan naar de witte vlekken in het nationale stelsel van consumentenbescherming. Aan de hand van die bevindingen komt staatssecretaris Van Gennip nu met het strategisch actieprogramma consumentenbeleid. Het programma heeft drie hoofddoelen, namelijk het vergroten van kennis van consumenten en aanbieders, het verbeteren van de afhandeling van consumentenklachten en het vereenvoudigen van de mogelijkheden voor consumenten om hun recht te halen, en het verminderen van het aantal inbreuken waarbij collectieve consumentenbelangen worden geschaad.

related partner content for mobile comes here

Om de kennis van consumenten en aanbieders te vergroten zal een informatieloket worden opgericht. Dat informatieloket zal individuele consumenten met een geschil doorverwijzen naar de juiste instantie. Ook zal het consumenten en aanbieders informatie verschaffen over rechten en plichten. Verder zal de EZ-site inhoudelijk worden geactualiseerd, worden uitgebreid met een bedrijvengedeelte en beter bekend worden gemaakt.
Van Gennip zal samen met VNO-NCW, MKB Nederland en de SER passende klachtafhandeling onder de aandacht brengen, zodat geschillen zo veel mogelijk worden voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat van de ontevreden consumenten met een geschil slechts 4,5 procent uiteindelijk naar een geschillencommissie of een rechter stapt. Uitgangspunt blijft dat de direct betrokkenen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor de oplossing van hun onderlinge conflicten. Maar het is de taak van de
overheid om er voor te zorgen dat voor consumenten met een geschil de toegang tot het recht gewaarborgd is. Geschillencommissies bieden de consument een snelle, eenvoudige en goedkope manier om zijn recht te halen. De werking van geschillencommissies wordt i.s.m. de Stichting
Geschillencommissies voor Consumenten en het Ministerie van Justitie verbeterd. Ook zal gestimuleerd worden dat bedrijven bekend maken dat zij aangesloten zijn bij een geschillencommissie. Voor markten in transitie wordt een passende geschillenregeling verplicht.
Door de instelling van een consumentenautoriteit wordt ook de samenwerking tussen nationale publiekrechtelijke autoriteiten in andere lidstaten van de Europese Unie bevorderd. Nederland heeft momenteel als één van de weinige Europese landen, geen publiekrechtelijke toezichthouder op het gebied van consumentenrecht. De toezichthouder zal actief optreden tegen zowel nationale als grensoverschrijdende inbreuken op het consumentenrecht. Om als Nederland volop van de Europese interne markt gebruik te kunnen maken is het van belang dat er toezicht komt zodat er geen belemmeringen zijn bij grensoverschrijdende aankopen. De nieuwe technologische ontwikkelingen en het vervagen van de landsgrenzen vergroten de roep om publiek toezicht. Veel klachten en onopgeloste
geschillen kunnen leiden tot vermindering van het vertrouwen van de consument in een markt. Daarnaast leiden oneerlijke handelspraktijken tot concurrentievervalsing en ondoelmatigheden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in