Wat, waar en hoe kopen supermarktklanten?


Doorslaggevend zijn een veelzijdig productaanbod en nabijheid. Het belangrijkste instrument voor inkoopplanning blijft het boodschappenlijstje, al koopt zo’n 50 procent meer dan gepland. Planningscriteria zijn productervaringen (91 procent) en aanbiedingen (86 procent). Bij het inkopen zelf laat 77 procent zich beïnvloeden door aanbiedingen, reclame of verkoopbevorderende maatregelen. Impulsaankopen worden ook sterk beïnvloed door grotere actieverpakkingen en ‘tweede placeringen’, vooral bij de kassa.
De betekenis van merken als koopcriterium neemt af. Vooral bij melkproducten (kaas), huishoudelijke en schoonmaakproducten worden inkopen gepland op productgroep, niet op merk. Oftewel, klanten laten hier hun keuze vooral beïnvloeden door verkoopbevorderende instoremaatregelen. Verzorgingsproducten, wasmiddelen en dranken daarentegen, worden wel op merk ingekocht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Marketingjournal
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid