Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat, waar en hoe kopen supermarktklanten?

In Duitsland is het consumentengedrag in de levensmiddelendetailhandel onderzocht. Tweederde van de klanten zijn hun winkelvestiging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doorslaggevend zijn een veelzijdig productaanbod en nabijheid. Het belangrijkste instrument voor inkoopplanning blijft het boodschappenlijstje, al koopt zo’n 50 procent meer dan gepland. Planningscriteria zijn productervaringen (91 procent) en aanbiedingen (86 procent). Bij het inkopen zelf laat 77 procent zich beïnvloeden door aanbiedingen, reclame of verkoopbevorderende maatregelen. Impulsaankopen worden ook sterk beïnvloed door grotere actieverpakkingen en ‘tweede placeringen’, vooral bij de kassa.

related partner content for mobile comes here

De betekenis van merken als koopcriterium neemt af. Vooral bij melkproducten (kaas), huishoudelijke en schoonmaakproducten worden inkopen gepland op productgroep, niet op merk. Oftewel, klanten laten hier hun keuze vooral beïnvloeden door verkoopbevorderende instoremaatregelen. Verzorgingsproducten, wasmiddelen en dranken daarentegen, worden wel op merk ingekocht.

Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in