Opnieuw berisping farmareclame


Dat meldt dagblad Trouw. Pfizer en Eli Lilly liggen al maanden met elkaar in de clinch, omdat zij van elkaar vinden dat de promotiecampagnes voor de middelen niet deugen. In hoger beroep heeft de Stichting Code Geneesmiddelenreclame bepaald dat beide zich in Nederland moeten onthouden van reclamekreten die zij niet kunnen onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.
De strijd tussen de twee bedrijven startte toen Eli Lilly de potentiepil Cialis op de markt bracht. Het middel vormt een directe bedreiging van Viagra, het uiterst winstgevende merk van Pfizer. Lilly beweerde in folders aan artsen dat zijn middel 24 uur werkzaam is -en dus beter zou zijn dan dat van Pfizer. Een onbewezen stelling, vindt de concurrent. Pfizer schreef in brieven aan artsen dat Viagra voor patiënten 'een bewezen betrouwbare keuze is’. Lilly bestrijdt dat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Codecommissie geneesmiddelenreclame gaf de twee producenten eerder beide een beetje gelijk, maar daar waren ze niet tevreden over en tekenden beroep aan. Het college van beroep van de codecommissie nam de eerdere beslissing goeddeels over. De slogan van Viagra steunt niet op wetenschappelijk onderzoek en is dus ontoereikend. Datzelfde geldt voor de claim van Eli Lilly over de langere werkzaamheid van Cialis. Die claim geeft 'een onvolledig en dus onjuist beeld', aldus de uitspraak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid