Overslaan en naar de inhoud gaan

Opnieuw berisping farmareclame

Twee geneesmiddelenfabrikanten (Pfizer en Eli Lilly) die middelen tegen erectiestoornissen op de markt brengen, zijn opnieuw hard op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt dagblad Trouw. Pfizer en Eli Lilly liggen al maanden met elkaar in de clinch, omdat zij van elkaar vinden dat de promotiecampagnes voor de middelen niet deugen. In hoger beroep heeft de Stichting Code Geneesmiddelenreclame bepaald dat beide zich in Nederland moeten onthouden van reclamekreten die zij niet kunnen onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek.

related partner content for mobile comes here

De strijd tussen de twee bedrijven startte toen Eli Lilly de potentiepil Cialis op de markt bracht. Het middel vormt een directe bedreiging van Viagra, het uiterst winstgevende merk van Pfizer. Lilly beweerde in folders aan artsen dat zijn middel 24 uur werkzaam is -en dus beter zou zijn dan dat van Pfizer. Een onbewezen stelling, vindt de concurrent. Pfizer schreef in brieven aan artsen dat Viagra voor patiënten 'een bewezen betrouwbare keuze is’. Lilly bestrijdt dat.

De Codecommissie geneesmiddelenreclame gaf de twee producenten eerder beide een beetje gelijk, maar daar waren ze niet tevreden over en tekenden beroep aan. Het college van beroep van de codecommissie nam de eerdere beslissing goeddeels over. De slogan van Viagra steunt niet op wetenschappelijk onderzoek en is dus ontoereikend. Datzelfde geldt voor de claim van Eli Lilly over de langere werkzaamheid van Cialis. Die claim geeft 'een onvolledig en dus onjuist beeld', aldus de uitspraak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in