Overslaan en naar de inhoud gaan

Mind the digital gap

Okay het is een oldie, maar blijkbaar kent niet iedereen deze interactieve plattegrond van Gartner: de Digital Marketing Transit Map.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Een mooi ontworpen kaart die de complexheid van het digitale landschap op een bijzondere manier weergeeft. Voor de input heeft Gartner 1800 aanbieders van digitale producten en diensten geanalyseerd. Een must-have voor alle digitale strategen die hun klanten een beetje wegwijs willen maken. Een nice-to-have voor iedereen die zijn of haar marketingplannen voor 2016 nog digitaler moet maken van de CMO. Het is sowieso eens goed om te kijken of je de digitale zeitgeist een beetje kent. Dit doe je door in te loggen zodat je ook de sporen apart kunt bewandelen en uitleg krijgt bij ieder station. Ik durf te wedden dat je niet alle termen zo paraat hebt.

related partner content for mobile comes here

Er zijn 12 verschillende sporen zoals Strategy, Creative en Analytics, die samen verschillende doelen en informatie delen. Deze sporen gaan door 7 buurten zoals Marketing, Mobility en Data Ops, die de aandachtsgebieden binnen de organisatie vertegenwoordigen. Tot slot zijn er nog eindstations zoals Sales & Service, General Advertising en de CMO.

Ondanks het feit dat de kaart in twee jaar tijd behoorlijk complexer is geworden, viel mij wel op dat de sporen naar de CMO (midden-onder) minder complex zijn geworden. In 2013 kwam alleen &;Strategy&; hierop uit. Een spoor dat via Idea Management, Campaign Management, Management Consultants naar Digital Agencies liep. Met - voor mij - een belangrijke vertakking: een directe link naar BI (Business Intelligence). Vond ik toen logisch omdat ik zelf als strateeg het liefst werk met alle Business Intelligence die binnen een klant voor handen is. En dan het liefst aangeleverd door de CMO zodat je dan samen ook stappen kon maken.  

Tot mijn verbazing zag ik dat Gartner dit jaar deze lijn van CMO naar Business Intelligence heeft aangepast. Sterker nog: de directe lijn is er helemaal uit gehaald en Business Intelligence loopt via de grote Digital Marketing Hub, waar alles en iedereen bij elkaar komt. Waarom? Business Intelligence wordt in mijn ogen cruciaal om marketing opnieuw uit te vinden. En daar hebben we alle CMO’s voor nodig. Ik blijf het een opmerkelijke aanpassing vinden.

Over 3 maanden zal Gartner waarschijnlijk zijn Digital Marketing Transit Map weer aanpassen. Heel benieuwd hoe de wereld er dan weer uitziet.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in