Overslaan en naar de inhoud gaan

Klap voor A-merken in 2004

De supermarktomzet van de honderd grootste merken, zoals Campina, Douw Egberts, Coca-Cola, Lay’s en Knorr, is afgelopen jaar met zes…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Merken Top 100 samengesteld door bureau IRI Nederland, gepubliceerd in het vakblad Foodmagazine.

related partner content for mobile comes here

Het aandeel van de honderd merken in de top 100 in de supermarktomzet loopt terug van 27,5 naar 25,8 procent.
Campina is nog steeds het grootste merk in de Nederlandse supermarkten, met een jaaromzet van 280 miljoen euro. Maar de nummer één voelt net als veel andere topmerken de pijn van de prijzenoorlog: de omzet van Campina valt 29 miljoen euro lager uit dan vorig jaar. Douwe Egberts staat opnieuw op de tweede plaats, maar verliest door het succes van Senseo veel minder omzet. Marlboro is als derde merk dit jaar Friesche Vlag in omzet gepasseerd.

‘De A-merken hebben een behoorlijke klap gehad. Merken die in omzet groeien moet je met een vergrootglas zoeken’, zegt Ronald Laureijsen, client service director bij IRI Nederland. ‘De omzet van deze honderd grootste merken is in de meetperiode met 6 procent gedaald.’ Die meetperiode beslaat de 52 weken voorafgaand aan week 41 van 2004 en valt dus samen met het begin van de prijzenoorlog. ‘In diezelfde periode is de omzet van supermarkten met slechts 0,1 procent gedaald. Gelijktijdig zien we dat het private label in het assortiment droge kruidenierswaren is gegroeid met ongeveer vijf procent.’ A-merken zien dus zowel door de prijzenoorlog als door het versterkte private label hun omzet onder druk komen te staan.

‘Slechts een op de vijf merken laat groei zien’, constateert Laureijsen. ‘In volume zal het beeld minder schokkend zijn, maar er is inderdaad veel waarde uit de markt gehaald.’
Behalve de prijzenoorlog speelt ook de matige zomer een rol in het resultaat van merken in categorieën als dranken en ijs. Supermarkten kennen nog wel een lichte groei in de verssegmenten, maar ook die groei nadert het nulpunt.

Sterkste dalers waren Stegeman, Fanta, Max Havelaar, CelaVita en Pepsi. Sterkste stijgers waren dr. Oetker, Pringles, Duvyis, Friki en Danone. Stegeman zakte van 57 naar 79; Oetker steeg van 42 naar 29.
De merken top 100 is een ranking op basis van omzet van de honderd grootste merken in de Nederlandse supermarkten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in