Kinderziel niet zo teer


Het doorsnee Amerikaanse kind van tussen de twee en elf jaar ziet per week zo’n 21 uur tv, en daarnaast nog eens twee tot tweeënhalf uur video. Dus ziet datzelfde kind ook heel wat commercials, en dat is mede reden voor ouders en belangorganisaties om aan te dringen op stevige restricties. Toch moet het gevaar niet moet worden overdreven. Dat valt af te leiden uit onderzoek naar de mate waarin kinderen worden beïnvloed door characters uit films en tv-programma’s. Zo was Old Joe van Camel onder kinderen populair, maar had de kameel niet of nauwelijks effect op de houding van kinderen ten aanzien van roken. Ook van een smurf die een product aanprijst, zijn kinderen niet bijster onder de indruk. Jonge kinderen zijn in hun voorkeuren voor producten namelijk nogal wispelturig – het ene moment vinden ze dit leuk en het volgende moment weer iets anders. Die wispelturigheid werkt de ouders soms op hun zenuwen. Maar het vormt wel een prima beschermlaag tegen reclame.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid