Scheiden doet bureaus lijden


De meeste reclamebureaus laten in de vakpers graag weten dat ze een nieuw account aan hun klantenlijst kunnen toevoegen. Maar achter de schermen gaan aan die feestvreugde tegenwoordig vaak juridische schermutselingen vooraf.
In Engeland wordt bij de meeste nieuwe klant-bureaurelaties een contract afgesloten dat de wederzijdse rechten en plichten vastleggen. Vooral reclamebureaus zijn daarbij gebaat. Want zij zijn van oudsher de zwakkere partij. Als na een dure pitch de klant binnen de kortste keren weer vertrekt, zijn de kosten nog lang niet terugverdiend. Een contract dat bureau en adverteerder verplicht om in ieder geval voor een jaar samenwerking aan te gaan, is niet meer dan logisch. Wil de klant er eerder van af, dan kan ie het contract afkopen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Dat is geen overbodige luxe, want sommige adverteerders zijn nogal wispelturig. Horlogefabrikant Sekonda ging na vier maanden Campbell Doyle Dye weer terug naar TBWA London, en lingeriefabrikant Gossard presteerde het om binnen twee jaar twee nieuwe bureaus te verslijten.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid