Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale Vrouwendag: hoe wordt wereldwijd over gendergelijkheid gedacht?

Ondanks veranderende mentaliteit is er nog een lange weg te gaan
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Internationale Vrouwen Dag
Internationale Vrouwen Dag

In 1912 vond de eerste International Vrouwendag in Nederland plaats. De behoeften, belangen en standpunten van de vrouw worden sindsdien extra onder de aandacht gebracht. Een dag die staat voor solidariteit en strijdbaarheid van vrouwen, waarop belangrijke thema’s zoals economische zelfstandigheid en gelijke participatie worden belicht. Er wordt gestreefd naar gendergelijkheid en een sociaal rechtvaardiger samenleving met gelijke kansen en gelijke behandeling van vrouwen en mannen. In het kader van Internationale Vrouwendag voerde Ipsos onderzoek uit naar de wereldwijde houding tegenover gendergelijkheid. Hoe wordt hier vandaag de dag over gedacht? 

In samenwerking met het Global Institute for Women’s Leadership en International Women’s Day heeft Ipsos tussen 21 december 2018 en 4 januari 2019 18.800 volwassenen uit 27 landen wereldwijd gevraagd naar hun visie op relevante topics omtrent gendergelijkheid. Lees hieronder een greep uit de resultaten of download het hele rapport hier

Vrouwen van vroeger en nu

Wereldwijd wordt door meer dan de helft (52%) gedacht dat "man zijn" meer voordelen heeft. Slechts een tiende van de wereldbevolking denkt dat er meer voordelen zitten aan "vrouw zijn". Aan de andere kant wordt door de helft van de wereldbevolking gedacht dat jonge vrouwen van nu een beter leven zullen hebben dan de vrouwen uit de generatie van hun ouders. Er is dus nog een lange weg te gaan, maar attitudes zijn aan het veranderen. 

Houding tegenover gendergelijkheid

Het bereiken van gelijkheid tussen mannen en vrouwen is gemiddeld voor 65% van de volwassenen persoonlijk belangrijk. Een kwart van de Nederlandse volwassenen zegt feminist te zijn, met een gemiddelde van 33% wereldwijd.

De wereldburger is niet van mening dat de mannelijkheid van mannen die thuisblijven om voor de kinderen te zorgen wordt aangetast (75%). In Nederland is maar liefst 90% het daarmee oneens. Nog eens 75% van de wereldbevolking is het oneens met de stelling zich oncomfortabel te voelen met een vrouwelijke baas. Eén op de vijf mannen zegt dit onprettig te zullen vinden, tegenover 14% van de vrouwen. Nederland staat hier op de op een-na-laatste plaats met slechts 8% van de volwassenen die aangeeft het oncomfortabel te zullen vinden om een vrouwelijke baas te hebben.

Lees het volledige artikel hier verder...

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Wereldburger

Tijdens het ondervragen van de wereldbevolking zijn ze mijn vergeten... Nepnieuws

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in