Houding adverteerder over cookiewet 'afwachtend'
Volgens de cookiewet die per 5 juni van kracht is geworden, zijn websites verplicht om bezoekers te informeren over en toestemming te vragen voor het plaatsen van tracking cookies. Op dit moment voldoet nog vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze regels. Maar ook online adverteerders maken weinig haast om aan de regels te voldoen.
Dat blijkt uit onderzoek van online marketingbureau Traffic4u. Het bureau vroeg 125 online adverteerders naar de gevolgen van de nieuwe cookiewet. De houding van adverteerders is sterk afwachtend. 63% is niet van plan om toestemming te gaan vragen voor het plaatsen van analytics cookies of heeft hierover nog geen standpunt ingenomen.
De nieuwe wet laat ze echter niet onberoerd. Op de vraag of de cookiewet invloed zal hebben op de bestedingen aan retargeting, geeft 84% van de respondenten aan rekening te houden met een verlaging van het retargeting budget. Een kwart van deze groep denkt dat er sprake zal zijn van een 'zeer grote invloed', terwijl 10% helemaal wil stoppen met retargeting .
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaIn vergelijking hiermee lijken de gevolgen voor affiliate marketing veel kleiner. 75% van de respondenten denkt dat de nieuwe cookiewet impact zal hebben op affiliate marketing, slechts 5% denkt echter dat die impact 'heel groot' is. 33% denkt dat de wet gevolgen zal hebben voor de online omzet, 27% geeft aan dit nog niet te weten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid