Overslaan en naar de inhoud gaan

Houding adverteerder over cookiewet 'afwachtend'

Adverteerders maken weinig haast om te voldoen aan de nieuwe cookieregels, maar houden wel rekening met verlaging van retargeting budgetten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de cookiewet die per 5 juni van kracht is geworden, zijn websites verplicht om bezoekers te informeren over en toestemming te vragen voor het plaatsen van tracking cookies. Op dit moment voldoet nog vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze regels. Maar ook online adverteerders maken weinig haast om aan de regels te voldoen.
Dat blijkt uit van online marketingbureau Traffic4u. Het bureau vroeg 125 online adverteerders naar de gevolgen van de nieuwe cookiewet. De houding van adverteerders is sterk afwachtend. 63% is niet van plan om toestemming te gaan vragen voor het plaatsen van analytics cookies of heeft hierover nog geen standpunt ingenomen.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe wet laat ze echter niet onberoerd. Op de vraag of de cookiewet invloed zal hebben op de bestedingen aan retargeting, geeft 84% van de respondenten aan rekening te houden met een verlaging van het retargeting budget. Een kwart van deze groep denkt dat er sprake zal zijn van een 'zeer grote invloed', terwijl 10% helemaal wil stoppen met retargeting .

In vergelijking hiermee lijken de gevolgen voor affiliate marketing veel kleiner. 75% van de respondenten denkt dat de nieuwe cookiewet impact zal hebben op affiliate marketing, slechts 5% denkt echter dat die impact 'heel groot' is. 33% denkt dat de wet gevolgen zal hebben voor de online omzet, 27% geeft aan dit nog niet te weten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in