Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes: zilver voor Publicis en W+K

Publicis heeft op de laatste avond van het Cannes Lions-festival een zilveren Leeuw in Integrated gewonnen voor de ALS-campagne. W+K won…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Lions is de laatste vier categorieën werden zaterdagavond uitgereikt. Het was een toch wat teleurstellende slotavond voor Nederland in Cannes. Na de gouden successen eerder in de week, voelden de twee zilver mager.

related partner content for mobile comes here

TITANIUM & INTEGRATED
Over de ALS-campagne van Publicis sprak de jury lovende woorden. ‘Een spectaculaire en krachtige campagne waar veel tijd en liefde in is gestoken’ zei juryvoorzitter Rob Reilly (CP+B) erover. Fred Koblinger: ‘Wij zijn geen jurymachines. Deze campagne emotioneerde ons allemaal en daarom hebben we er geen enkele discussie over gehad.’ Ook de ingetogen executie – door Lukas Gobel – werd geprezen.

In Integrated werd geen Grand Prix uitgereikt. Wel goud voor en voor voor Nike. R/GA en Nike kregen ook de Grand Prix in Titanium. Reilly: ‘Nike+ was revolutionair, maar vooral voor renners. Nike en R/GA hebben veel geleerd en hebben nu een massaproduct op de markt gebracht. Een ongelofelijk product, ongelofelijk mooi gemaakt, alles is perfect. Nike is hierdoor getransformeerd van een sport- naar consumentenmerk. Dat werd mogelijk door de nauwe relatie met R/GA.’

De vier Titanium Lions gingen naar: Virtual 2Pac voor Coachella van Chronic Touring, Ted Williams Fight Hunger van Crispin Porter + Bogusky voor Kraft, Rivers of light van Lowe-SSP3 Bogota en Connecting Lifelines van Dentsu Tokyo voor Honda Motors.

De Grand Prix for Good, ook gekozen door de Titanium-jury, ging naar Droga5 voor 'Help I want to save lives'. Het bureau bedacht een manier waarop mensen heel simpel kunnen laten testen of ze een geschikte beenmergdonor zijn. Zie de casefilm.

FILM
Wieden+Kennedy won het enige Nederlandse zilver voor Heineken’s Legendary Making of the Date. Jurylid Mark Bernath van W+K had geen specifieke verklaring voor het feit dat ons land zo slecht scoorde. ‘In het algemeen was het geen sterk jaar voor Film. Niet alleen voor Nederland, maar over de hele linie.’ De cijfers onderschrijven dit: de jury kende slechts 70 Lions toe, vergeleken met de ruim 100 in vorige jaren.

De jury koos ook voor een verrassende Grand Prix: niet Three Little Pigs (BBH) of The Bear (BETC Paris), maar ‘Back to the start’ van Creative Artists Agency voor de fastfoodketen Chipotle. In de animatiefilm is te zien hoe de gedachtsprong naar het duurzaam produceren van vlees werd gemaakt. Onder de film staat een door Willy Nelson gezongen track van Coldplay.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Juryvoorzitter Khai Meng Tham (O&M): ‘It felt like a breath of fresh air. Het is een tijdloze film die ons in het hart raakte. Het is een film met een boodschap en dat zijn de beste winnaars.’

FILM CRAFT
De Grand Prix in de categorie Film Craft ging wel naar Bear van BETC Parijs voor Canal+. Een prijs met een dik Nederlands randje omdat de commercial werd geregisseerd door Matthijs van Heijningen. Juryvoorzitter Espen Horn zei over de film die nog drie keer goud en een zilver won: ‘Je kunt hem keer op keer bekijken en dat komt omdat het zo goed gemaakt is. Goede visual effects, goede animatie, goed script, alles klopt.’ Op de vraag waarom de veelgetipte film Three Pigs van BBH voor The Guardian niet won, zei hij: ‘Expectation is the mother of all fuck-ups. De beer bleef ons steeds bij, en The Guardian niet.’

BRANDED CONTENT & ENTERTAINMENT
In de nieuwe categorie Branded Content & Entertainment ging de Grand Prix wederom naar Chipotle. In deze categorie komt de case beter tot zijn recht, omdat niet alleen de film, maar werd mee genomen. Juryvoorzitter Avi Savar: ‘Wij waren de eerste jury, dus we moesten de categorie nog vormgeven. We hebben besloten de Grand Prix te geven aan een case waarbij de branded content het merk ook echt vooruit heeft geholpen. Het is content die de consument van het merk emotioneel raakt.’

ROUND-UP
Na een goede start, sluit Nederland de week uiteindelijk wat teleurstellend af. Waar in 2011 nog de Grand Prix, 4 goud, 8 zilver en 9 keer brons werd gewonnen (opgeteld 22), blijft de teller nu steken op een totaal van 17: 4 goud, 9 zilver en 4 brons. Het is overigens wel een van de betere jaren, in 2007 tot en met 2010 won ons land respectievelijk 12, 13, 14 en 16 Leeuwen.

Andere awards die tijdens de slotavond werden uitgereikt:
Lion of St. Mark: Dan Wieden
Advertising Agency of the Year: Wieden+Kennedy Portland.
Independent Agency of the Year: Wieden+Kennedy Portland
The Palme d’Or: MJZ USA.
The Network of the Year: Ogilvy & Mather
Holding Company of the Year: WPP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in