Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Boodschapp: app voor de beste keuze in het schap

Weet jij wat je eet? Boodschapp helpt consumenten bewustere keuzes te maken. De app geeft inzicht in de samenstelling van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

zorgt voor duidelijkheid in de supermarkt. Met een professioneel team van diëtisten en voedingsdeskundigen zorgt Boodschapp ervoor dat consumenten de samenstelling van voorverpakte producten kennen. Een rood, oranje en groen label geeft aan hoe voedzaam een product is in vergelijking met dat van een ander merk. Boodschapp toont ook een rangschikking op basis van prijs, zodat je kunt zien of het duurdere product wel beter voor je is.

related partner content for mobile comes here

A-merk of huismerk
Ontwikkelaar van digitale communicatieproducten Lab1111 bracht Boodschapp in januari dit jaar op de markt. Jeroen de Bakker, medeoprichter van Lab1111: “Boodschapp is ontstaan uit een eigen behoefte om een duidelijk verschil in de samenstelling van producten te kunnen waarnemen. Ik wil voor mijn kinderen graag goede producten kopen, maar dat is moeilijk. Als ik voor het schap sta met een pak A-merkrijstwafels en een pak van het huismerk, dan is het moeilijk te bepalen of het goedkope product net zo verantwoord is. En terwijl retailers zeggen: ‘waarom te veel betalen, koop de goedkope merken’, vinden A-merken dat je beter hun duurdere product kunt kopen.”

Wisselende reacties
Boodschapp lost dit probleem op, tenminste voor zo’n vierduizend producten bij Albert Heijn, Jumbo en C1000. Maar wat vinden de fabrikanten ervan dat de samenstelling van hun producten bekend wordt? Jeroen: “Fabrikanten reageren wisselend. We krijgen reacties van fabrikanten met een nieuw product met betere samenstelling dat goed scoort in de app. Zo was Appelsientje benieuwd hoe hun nieuwe – betere – product scoorde. Andere fabrikanten wiens producten niet goed scoren vragen of we het product uit de app willen halen. Maar dat gaat we niet doen.”

Tienduizend producten
De app is in de afgelopen vijf maanden negentigduizend keer gedownload en heeft zo’n veertienduizend gebruikers per maand. Dagelijks worden nieuwe producten gekocht en geanalyseerd. In oktober moeten tienduizend producten te vinden zijn. Het doel is om in 2015 álle voedingsmiddelen van de grootste supermarkten in Boodschapp te hebben, met relevante informatie van gebruikers. Jeroen: “Uiteindelijk heeft Boodschapp als doel om een vernieuwend platform te worden dat consumenten helpt vergelijken op samenstelling, prijs, smaak en populariteit. Het platform moet dan via mobiele apps, web-apps en sociale media te bereiken zijn. Op dit moment willen we het aantal gebruikers vergroten, het gebruik verhogen en Boodschapp nog waardevoller maken voor de consument. We willen dat mensen het dagelijks gaan gebruiken.”

Freemiummodel
Op die manier wil Boodschapp voldoende waarde creëren voor verdienmodellen. Daarbij denkt Jeroen aan advertenties en een freemiummodel, de app blijft gratis en in de toekomst worden aanvullende betaalde diensten toegevoegd. Hierbij valt te denken aan mensen voor wie het hebben van transparante voedingsinformatie een must is. Bijvoorbeeld met een speciaal dieet of een allergie.

Positieve feedback
Gebruikers reageren enthousiast en zijn blij met het inzicht in wat ze precies eten. Jeroen: “Wij maken informatie veel toegankelijker en het wordt makkelijker voor mensen om te letten op wat ze eten.” De negentigduizend downloads zonder media-investering is de grootste waardering. Jeroen: “Die komt voort uit en aanbevelingen van andere gebruikers – de grootste vorm van positieve consumentenfeedback.”

Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor, Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in