Overslaan en naar de inhoud gaan

Depp is cool, Branson niet

Wie vinden jongeren cool en hoe zorg je ervoor dat jongeren jouw merk cool gaan vinden? Joeri van den Bergh van Insites Consulting (en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Johnny Depp is voor Millennials (een andere naam voor 15-25 jarigen) in ons land de coolste bekende persoon. Dertig procent van de jongeren duidt hem aan als ‘cool’ .

related partner content for mobile comes here

In de top 5 bekende acteurs staan ook Angelina Jolie en Brad Pitt. Richard Gere is zijn connectie met de nieuwe generatie helemaal kwijt. Slechts 1 procent ziet hem nog als ‘cool’.

Obama volgt op plek 2 in de overall lijst bekende personen, met 19 procent. De enige andere politicus die het goed doet bij jongeren is Nelson Mandela (14 procent). Sarkozy en Angela Merkel (0 procent) behoren tot het lijstje van minst coole bekende personen. Opmerkelijk: Richard Branson scoort ook 0 procent.

‘Om cool te zijn als bekende persoon moet je vooral trouw blijven aan je eigen unieke en originele identiteit’, zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. ‘Daarnaast mag je niet te ver staan van je fans, mag je je niet beter voelen dan anderen en moet je een hechte band opbouwen zoals een vriend’, aldus Van den Bergh.

Apple, Converse en Coca-Cola coolste merken
Net geen 7 op 10 (65 procent) van de Nederlandse jongeren vindt zowel Apple als iPhone een cool merk. Converse (Allstars) en Coca-Cola vormen de rest van de top 3 met 54 procent van de jongeren die deze merken als cool beschouwt. Ook Adidas (48 procent) en Red Bull (47 procent) blijven het goed doen.
‘Coole merken slagen erin om vanuit hun duidelijke DNA toch telkens jongeren te verrassen met een nieuwe campagne, een nieuw product of een nieuw idee’, zegt Van den Bergh. ‘Die regelmatige nieuwe invalshoek is nodig om de aandacht te houden van een generatie jongeren die prikkelverslaafd is. Daarnaast is het belangrijk om lokaal met jongeren te interacteren via hun verschillende passies en interesses.’

Van den Bergh: ’Wat niet besproken wordt in je onmiddellijke vriendenkring of niet gedeeld wordt op de Facebook wall van je vrienden, is niet belangrijk genoeg voor jongeren. Het is hun manier om met de enorme hoeveelheid informatie die op hen afkomt, om te gaan.’

Vinden jongeren zichzelf eigenlijk cool? Zo’n 38 procent van de Nederlandse jongeren vindt zichzelf ‘cool’. In Frankrijk (58 procent), Rusland (61 procent), Polen (64 procent) en India (67 procent) hebben jongeren een positiever beeld van zichzelf.

Chinese jongeren zien zichzelf als het minst cool. Hoewel 1 op 5 Chinezen zichzelf nog cool vond, bleek net evenveel het tegendeel te vinden. Het Nederlandse resultaat was vergelijkbaar met jongeren in het Verenigd Koninkrijk (39 procent) en net iets zelfverzekerder dan bij jongeren in België, Spanje, Italië en Zweden (34-35 procent).

Coole steden
Zowat 1 op 5 (21 procent) van Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar beschouwt Amsterdam als een coole stad. Daarmee scoort onze hoofdstad niet zo slecht. Amsterdam komt op de derde plaats en deelt die positie met Los Angeles.

Nederlandse jongeren vinden New York toch nog cooler dan hun eigen hoofdstad. Ruim 52 procent geeft immers aan dat the Big Apple ‘cool’ is. London (23 procent) en Parijs (20 procent) zijn volgens de Hollandse jeugd ongeveer even cool als Amsterdam.

Ook in andere landen vindt gemiddeld ongeveer 1 op 5 jongeren zijn eigen belangrijke steden ‘cool’. Alleen Belgische en Zweedse jongeren (beide slechts 8%) zijn minder tevreden met hun eigen hoofdstad. In de Verenigde Staten blijken jongeren het meest chauvinistisch. De helft van de Amerikaanse jeugd vindt New York cool. Voor 3 op 10 Franse en evenveel Britse jongeren is ook hun eigen hoofdstad ‘cool’.

Het minst goed scoren Beijing (1 procent), Mumbai en Mexico City (2 procent).

De feiten en cijfers zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting uitgevoerd werd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar uit 16 landen: de VS, Brazilië, Rusland, Indië, China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Polen, Roemenië, Italië, Spanje, Nederland en België. De steekproef is representatief voor de Gen Y-bevolking van elk land.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in