Lichte stijging netto mediabestedingen in 2011


In absolute bedragen betekende dat een stijging van 17 miljoen euro. De minimale groei is volledig te danken aan twee mediumtypen: televisie en internet. Zij compenseerden met hun groei de daling in de overige mediumtypen.
Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2011 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe markt is nog steeds niet helemaal hersteld van de forse daling van de netto mediabestedingen in 2009 als gevolg van de kredietcrisis. In 2010 was er een begin van herstel, maar dat herstel is ook in 2011 zeer broos. De onzekere economische situatie als gevolg van de Eurocrisis dwingt adverteerders nog steeds kritisch te kijken naar hun mediabudget en tot het maken van keuzes. Tv blijft voor veel (grotere) adverteerders het belangrijkste mediumtype, terwijl internet steeds belangrijker wordt. Ben van der Werf, managing director van Nielsen Media Group Benelux: 'Daarnaast hebben kleinere adverteerders hun mediabudgetten grotendeels of zelfs geheel teruggeschroefd. Daar hebben met name printmedia last van, naast het feit dat het mediaconsumptiegedrag wijzigt. Dat is echter een trend die al langer gaande is, maar de huidige economische omstandigheden versterken wel het effect ervan.'
Tv en internet
De grootste groei van de netto mediabestedingen kwam van internet met een toename van bijna 12 procent tot ruim 1 miljard euro. Ook televisie doorbrak in 2011 de magische grens van 1 miljard met een stijging van 4,3 procent. Op een veel bescheidener niveau zag ook radio de nettobestedingen toenemen met 1,1. De bestedingen aan bioscoop daalden met 2,9, ondanks een record aantal bezoekers in 2011.
Printmedia
De printmedia hadden het ook in 2011 zeer moeilijk. Publiekstijdschriften noteerden in 2010 nog een groei van 2,8 procent, maar vielen in 2011 met een daling van 3 procent weer terug naar het niveau van 2009. Bij dagbladen was sprake van het vierde jaar van daling op rij, hoewel de daling van 7,7 procent minder groot was dan in de laatste twee jaar. Huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen zagen de bestedingen met 9,5 procent dalen. Ook zij hebben te kampen met het feit dat vooral kleinere adverteerders fors bezuinigen op hun mediabudgetten.
Hetzelfde geldt feitelijk voor vak- en managementbladen die de netto mediabestedingen zag dalen met bijna 9,8 procent. Voor dit mediumtype geldt dat print meer ondergeschikt wordt aan online, een trend die niet bijdraagt aan het herstel van de netto mediabestedingen aan de papieren uitgaven. De bestedingen aan folders namen in 2011 opnieuw en sterker af dan in voorgaande jaren: -4,3 procent.
Out of home
Out of home noteerde een geringe groei van de netto mediabestedingen van 0,6 procent. Aan sponsoring werd 1 procent minder besteed dan een jaar eerder. Dit cijfer wijkt af van het cijfer dat SponsorTribune eerder publiceerde. Dat heeft te maken met feit dat de bestedingen aan non-spot voor televisie door Nielsen uit de sponsorbestedingen zijn gehaald en zijn toegekend aan televisie, waarmee de door Nielsen gepubliceerde netto cijfers overeenkomen met die van Spot.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid