
Klik afbeelding voor een vergroting.
De advertentie in het FD, het eerste werk van Baas en Van Haastrecht voor Amnesty International, gaat over de rampzalige gevolgen van Shell’s activiteiten in de Nigerdelta en de weigering van Shell om daar met Amnesty op volgens Amnesty zinvolle manier over te praten.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.com
Uit de tekst van de advertentie (creatie Maarten Bakker):
‘De bewoners van de Nigerdelta drinken vervuild water. Ze eten vis die is besmet met olie en andere gifstoffen. De lucht die ze inademen is vermengd met olie- en gasdampen. Het leidt onder meer tot ademhalingsproblemen, huidbeschadigingen en andere gezondheidsklachten.’
En: ‘Meer dan tien jaar heeft Amnesty International geprobeerd om met Shell een constructieve dialoog te voeren over de gevolgen van Shells activiteiten in de Nigerdelta. Tevergeefs. We zijn gestuit op rookgordijnen, gegoochel met cijfers en gebroken beloftes. Geen daden maar woorden. Corporate responsibility is bij Shell vooral een kwestie van PR gebleken.’
Ook Milieudefensie haalt, samen met koepelorganisatie Friends of the Earth International, hard uit naar de actviteiten van Shell in de Nigerdelta, met haar Worse Than Bad-campagne van de hand van One Big Agency, het bureau van Erik Wünsch en Peggy Stein. De boodschap: 'Living with Shell is bad. And it is getting worse every day. Tell the world.'
Om de wereld op de hoogte te brengen van de vervuiling in de Nigerdelta, de feiten en de geschiedenis en om tegenwicht te bieden aan het pr-geweld van Shell, creëerde One Big Agency het online platform worsethanbad, als een 'wiki'van de olievervuiling in Nigeria.
Doelstelling van de campagne: bewustzijn creëren, een groeiende achterban verzamelen en activeren.
Media-inzet: website, online films, Twitter, Facebook.
Website development: Gradient Media
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee