Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei voor Nederlands-Belgische tak Sanoma in eerste kwartaal

De organische groei was 3,1 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat maakte Sanoma zojuist bekend. In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Media NeNe (ofwel Sanoma Nederland en België, dat sinds enige tijd is samengevoegd) een autonome groei van 3,1 procent. Ook het bedrijfsresultaat verbeterde ten opzichte van vorig jaar.

De totale omzet van het bedrijf daalde nog wel in het eerste kwartaal tot 175,6 miljoen (was 189,5 miljoen in 2015), omdat Sanoma | SBS in de afgelopen periode verschillende titels, waaronder Humo in België, heeft verkocht. De operationele winst voor aftrek rente en belasting (EBIT) steeg met 28 procent naar 7,4 miljoen door de toegenomen autonome omzet en kostenbesparingen. 

Volgens Sanoma CEO Susan Duinhoven was de groei onder meer te danken aan de stijging van het marktaandeel van SBS Broadcasting in het eerste kwartaal (van 19,5 naar 20,5 procent) en de groei van de vergelijkbare netto-omzet in het Nederlandse print en online merkenportfolio. Hier steeg de autonome omzet met 7 procent. Bij SBS was er een groeiende advertentieomzet (+4%). &;Daaruit blijkt dat de gerichte portfolio- en crossmediale aanpak in ons voordeel werkt.&

Online video
Sanoma | SBS heeft haar portfolio in het eerste kwartaal verder aangescherpt met de aangekondigde verkoop van de drie glossy merken Marie Claire, Happy in Shape en Beau Monde aan Pijper Media. Sanoma noemt verder de nieuwe online-videostrategie &;die leidde tot 30 procent meer videostarts en omzet&;. &;De eerste fase van de integratie van de pure-play digital merken (zoals NU.nl en Kieskeurig.nl) in het crossmedia-portfolio is voltooid en brengt de verwachtte synergievoordelen. Non-print media maken inmiddels 45 procent uit van de advertentieomzet van Sanoma | SBS.

Internationaal
Sanoma wist het bedrijfsresultaat overall in het eerste kwartaal naar +1,9 miljoen op te schroeven, waar vorig jaar nog 19,9 miljoen verlies werd geleden. De netto inkomsten daalden wel. Die kwamen uit op 353,1 miljoen euro, vorig jaar was dat nog 380,1 miljoen. Gecorrigeerd voor de veranderingen in de groepsstructuur daalden de netto inkomsten slechts met 0,1 procent. 

Voor het hele jaar verwacht Sanoma een verbetering van het bedrijfsresultaat met +7 procent.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in