Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatie: waarom we moeten leren van Afrika!

Als we denken aan innovatie denken we meestal niet meteen aan Afrika. Toch biedt juist dit continent ons tal van inspirerende verhalen over…
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Multinationals zien in Afrika al jaren een aantrekkelijke ‘innovatie hub’. De Afrikaanse markt is in opkomst: de economie is de afgelopen 15 jaar verdrievoudigd, de middenklasse groeit snel, er worden enorme technologische sprongen gemaakt, het vredesdividend groeit en de Afrikaanse consument is volwassen geworden.

Op een markt als deze moeten merken continu innoveren om succesvol te zijn. Dit maakt Afrika tot een ideaal jachtgebied voor bedrijven over de hele wereld die op zoek zijn naar groei en succes. Deze bedrijven profiteren van de Afrikaanse markt dankzij het fenomeen ‘reverse innovation’.

In de Zuid-Afrikaanse krant Business Day beschrijft Vijay Govindarajan dit fenomeen als: "wanneer een multinational leert om succesvolle innovaties in opkomende markten te genereren en die kennis en innovaties vervolgens exporteert naar de ontwikkelde wereld”. Vijay Govindarajan is hoogleraar internationale economie en mede-auteur van een boek over reverse innovation.

Dankzij reverse innovation groeien steeds meer opkomende markten op diverse terreinen uit tot ‘innovation hubs’. Corporates, ngo’s en onderwijsinstellingen investeren direct in het opzetten van omgevingen waar ondernemers en uitvinders innovaties genereren die bestand zijn tegen de uitdagingen van de Afrikaanse markt. Voorbeelden van dit soort innovation hubs zijn: de Philips Africa Innovation Hub in Nairobi (Kenia) en de Innovation Hub in Pretoria (Zuid Afrika).

Een goed voorbeeld van reverse innovation is het verhaal van Ludwick Marishane. Hij creëerde een bad gel waarbij geen water nodig is. Ludwick vond dit product uit in de stoffige straten van Limpopo, in het noordelijke deel van Zuid-Afrika, zijn geboortestreek. Deze droge bad gel wordt nu over de hele wereld verkocht.

De afgelopen jaren was Ipsos van dichtbij getuige van talrijke revolutionaire Afrikaanse innovaties. Met 9 permanente vestigingen in Afrika maken we deel uit van de front-end van zowel consumenten- als marktonderzoek in heel Afrika.

Bij Ipsos geloven we dat iedereen iets aan anderen kan leren en ook zelf iets kan leren; daarom organiseren we de eventreeks ; een inspirerende innovatie-rondreis door diverse continenten. Op 12 mei maken we de eerste ‘tussenstop’ in Afrika. Het doel van dit evenement is niet alleen om Ipsos’ lokale expertise in innovatie-ontwikkeling, -evaluatie en -management te delen, maar zeker ook om te inspireren met innovatieverhalen uit dit boeiende continent.

Ga voor meer informatie naar onze of neem contact op met Yvette Hazebroek, , 020 6070752.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in