Overslaan en naar de inhoud gaan

'Grenzen aan acceptatie non-spot'

Ondanks dat het aantal non-spot uitingen toeneemt, zijn er grenzen aan de acceptatie daarvan door de consument. Hoe commerciëler de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zei Edith Smit van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (Swocc) van de Universiteit van Amsterdam (Uva) gisteren tijdens een bijeenkomst over sponsored magazines in de Schouwburg van Amstelveen.

related partner content for mobile comes here

Volgens haar is er ‘meer en minder duidelijke vermenging van merken met inhoud’. Het succes daarvan hangt af van de acceptatie van het publiek. Dat daar grenzen aan zijn illustreerde zij aan de hand van verschillende onderzoeken van Eva Reijmersdal, Peter Neijens en haarzelf.

Ze presenteerde de resultaten uit een experiment met drie versies van een relatiemagazine met als afzender een neutrale partij en drie versies waar duidelijk een adverteerder (Unilever) de afzender was. Binnen de drie versies liep de mate van vermenging op.

Hieruit bleek dat de commerciëlere versies met als afzender een commerciële partij als Unilever, meer werden gezien als een folder dan als een tijdschrift. Uit ander onderzoek blijkt verder dat de meeste mensen (54 procent) neutraal staan tegenover ‘brand placement’ op televisie. Iets meer dan 30 procent vindt het een positief fenomeen. Zo’n 17 procent vindt dat non-spot afbreuk doet aan de geloofwaardigheid.

Aanleiding van de bijeenkomst was het zojuist verschenen praktijkboek Relatiemedia van Sak van der Boom, die liet weten voor een leerstoel voor relatiemedia te pleiten. Jan Schinkelshoek, in december vorig jaar verkozen tot communicatiemanager van het jaar, kreeg het eerste exemplaar overhandigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in