Overslaan en naar de inhoud gaan

A-merken top 100

Het tweede jaar van de prijzenoorlog in de supermarkten is minder venijnig geweest dan het eerste. Afgemeten aan de omzetontwikkeling van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Merken Top 100, samengesteld door bureau IRI Nederland, die vandaag in het vakblad wordt gepubliceerd. Het is een ranking op basis van omzet van de honderd grootste merken in de Nederlandse supermarkten.

related partner content for mobile comes here

De totale omzet van de honderd A-merken bedraagt 6,3 miljard euro. Van deze honderd merken zijn er 31 die in omzet zijn gegroeid. In het jaar 2004 zagen slechts 20 merken hun omzet stijgen.

Over 2004 daalde de totale omzet met 6 procent, en over 2005 is dat nog maar 1,8 procent. 'Het effect van de prijzenoorlog op de Merken Top 100 is dit jaar beduidend minder. Merkfabrikanten komen weer wat vaker met innovaties', stelt onderzoeker Ronald Laureijsen van IRI.

'De grootste groei komt vooral van merken die nadrukkelijk sturen op 'gezondheid', zoals bijvoorbeeld Becel, Yakult, Danone, Quaker en Kellogg's.'

Campina is het voor het 4e opeenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse supermarkten.

De tien grootste merken:

Merk Omzet 2005*
1 Campina 394,1
2 Douwe Egberts 255,6
3 Marlboro 246,1
4 Friesche Vlag 222,9
5 Heineken 191,9
6 Unox 174,8
7 Coca-Cola 166,8
8 Becel 139,3
9 Amstel 133,9
10 Grolsch 123,7

* = Omzetten in miljoenen euro's

Het hele verhaal in pdf staat

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in