Glazen bol: 59 procent groei webvertising


De bestedingen op internet in Amerika zullen in 2010 59 procent hoger uitvallen dan in 2005, en dan zal 40 procent besteed worden bij zoekdiensten. Dat zegt althans Jupiter Research in US Online Advertising Forecast, 2005 to 2010
Het genoemde rapport staat niet online en media kregen nauwelijks inzage getuige de tot nu toe gebrekkige aandacht in de pers in wat toch 'komkommertijd' heet. MediaDailyNews citeert wel uit het onderzoek en pakte er uit haar archief nog wat cijfers bij om te vergelijken. Dat levert het volgende beeld op:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Jupiter komt tot 11,9 miljard online bestedingen dit jaar, met regelmaat groeiend naar 18,9 miljard in 2010;
Forrester telt voor 2005 al 14,7 miljard dollar en 26 miljard voor 2010;
eMarketer komt op 12,9 miljard voor 2005, na 9,6 miljard bestedingen in 2004
Goldman Sachs schat 12,3 miljard voor 2005
De toename met 59 procent over een periode van 5 jaar die Jupiter voorspelt lijkt heel wat, maar is teleurstellend in het licht van de totale advertentiebestedingen in de VS: het aandeel internet zal van 5,6 procent dit jaar tot 7 procent in 2010 groeien.
Jupiter Research verwacht dat in 2010 7,5 miljard dollar, of bijna 40 procent van de Amerikaanse online reclame bij zoekdiensten besteed zal worden. Dat is dan meer dan aan 'gewone' banners en buttons, de 'display advertising' die dan 7,1 miljard zou bedragen. Verder gaat in 2010 volgens Jupiter 4,5 miljard naar rich media en video, 4,1 miljard naar rubrieksadvertenties ('classifieds').
Dit jaar zou 4,2 miljard naar het zoeken gaan: 35 procent van het online adverteren. Recent zei Forrester nog dat het adverteren bij zoekdiensten momenteel veel minder groot is, hooguit 20 procent van de reclame op internet.
Jupiter voorspelt ook een verschuiving van betalen per 1.000 views naar betalen per klik of 'actie'. In 2010 is 'per duizend' (cpm) nog maar goed voor 28 procent van de banners, 54 procent (nu 43) procent gaat dan naar betaling per klik.
Het percentage grote adverteerders in de VS dat dit jaar 'streaming' gaat adverteren verdubbelt naar 26 procent, van 13 procent in 2004. Het percentage dat op mobiele telefoons reclame wil maken stijgt van 5 naar 9 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid