Overslaan en naar de inhoud gaan

Glazen bol: 59 procent groei webvertising

De bestedingen op internet in Amerika zullen in 2010 59 procent hoger uitvallen dan in 2005, en dan zal 40 procent besteed worden bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bestedingen op internet in Amerika zullen in 2010 59 procent hoger uitvallen dan in 2005, en dan zal 40 procent besteed worden bij zoekdiensten. Dat zegt althans Jupiter Research in

related partner content for mobile comes here

Het genoemde rapport staat niet online en media kregen nauwelijks inzage getuige de tot nu toe gebrekkige aandacht in de pers in wat toch 'komkommertijd' heet. MediaDailyNews uit het onderzoek en pakte er uit haar archief nog wat cijfers bij om te vergelijken. Dat levert het volgende beeld op:

Jupiter komt tot 11,9 miljard online bestedingen dit jaar, met regelmaat groeiend naar 18,9 miljard in 2010;
Forrester telt voor 2005 al 14,7 miljard dollar en 26 miljard voor 2010;
eMarketer komt op 12,9 miljard voor 2005, na 9,6 miljard bestedingen in 2004
Goldman Sachs schat 12,3 miljard voor 2005

De toename met 59 procent over een periode van 5 jaar die Jupiter voorspelt lijkt heel wat, maar is teleurstellend in het licht van de totale advertentiebestedingen in de VS: het aandeel internet zal van 5,6 procent dit jaar tot 7 procent in 2010 groeien.

Jupiter Research verwacht dat in 2010 7,5 miljard dollar, of bijna 40 procent van de Amerikaanse online reclame bij zoekdiensten besteed zal worden. Dat is dan meer dan aan 'gewone' banners en buttons, de 'display advertising' die dan 7,1 miljard zou bedragen. Verder gaat in 2010 volgens Jupiter 4,5 miljard naar rich media en video, 4,1 miljard naar rubrieksadvertenties ('classifieds').

Dit jaar zou 4,2 miljard naar het zoeken gaan: 35 procent van het online adverteren. Recent zei Forrester nog dat het adverteren bij zoekdiensten momenteel veel minder groot is, hooguit 20 procent van de reclame op internet.

Jupiter voorspelt ook een verschuiving van betalen per 1.000 views naar betalen per klik of 'actie'. In 2010 is 'per duizend' (cpm) nog maar goed voor 28 procent van de banners, 54 procent (nu 43) procent gaat dan naar betaling per klik.

Het percentage grote adverteerders in de VS dat dit jaar 'streaming' gaat adverteren verdubbelt naar 26 procent, van 13 procent in 2004. Het percentage dat op mobiele telefoons reclame wil maken stijgt van 5 naar 9 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in