E-mail authenticatie, spring niet te laat op de trein
Want als je het over e-mail authenticatie hebt, heb je het over begrippen als SPF, SenderID, Domain Keys en DKIM. Op het EMMA-nl event afgelopen week heeft Maarten Oelering (Suremail) een workshop gegeven over e-mail authenticatie. Hij wist ook aan de marketeers in de zaal aan te geven wat het is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is.
Een doel: reputatie verhogen.
Authenticatie heeft primair als doel het voorkomen van misbruik (spoofing, phishing) en het betrouwbaar vaststellen van de verantwoordelijke voor de verzending. Voor de verzender is het doel van de bovengenoemde verschillende vormen van authenticatie het verhogen van de eigen reputatie van de mailserver en domein en daarmee ook het bezorgpercentage (ookwel de deliverability) en dus de uiteindelijke respons. Want een e-mail die niet aankomt respondeert ook niet. Na een introductie over de verschillen en overeenkomsten tussen de verschillende vormen van authenticatie gaf Maarten een live demo van een DKIM implementatie aan de hand van een stappenplan.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaKern van zijn betoog was dat je op dit moment misschien niet zoveel zal merken als je authenticatie wel of niet hebt geimplementeerd qua deliverability. Echter, het gebruik van bijv. DKIM neemt in de US bij E-mail Service providers erg toe getuige dit onderzoek van wordtothewise.com getuige dit onderzoek van wordtothewise.com. En dan kan je er zeker van zijn dat dat in NL ook gaat gebeuren. Als je pas gaat handelen als je reputatie slecht is geworden, ben je te laat en mis je de trein. De slides vind je hier. en op de EMMA-nl website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid