Overslaan en naar de inhoud gaan

Het internet mist autoriteit en een centrum

Vrijdag de 18e stond de Innovatie Lecture op festival Incubate te Tilburg in het teken van de komst van Andrew Keen. The anti-christ of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrijdag de 18e stond de Innovatie Lecture op te Tilburg in het teken van de komst van Andrew Keen. The anti-christ of sylicon valley bracht daarbij weer op geheel eigen wijze zijn visie op de ontwikkelingen rondom het web en de invloed daarvan op cultuur. “The internet destroyed the copy culture” stelde hij, en daarmee maakte hij een statement over hoe hij de ontwikkelingen op dit moment allemaal ziet.

related partner content for mobile comes here

Waar in andere tijden een product (bijvoorbeeld film of muziek) werd gemaakt en vervolgens de waarde zat in het verkopen van “the copy” hiervan, is deze nu binnen enkele momenten “gratis” beschikbaar voor het grote publiek. Weg ouderwets verdienmodel!

Volgens Keen hebben we te maken met een digitale revolutie, die in veel opzichten haaks staat op het industriële tijdperk. Niet alleen omdat de copyculture is verdwenen, maar ook omdat deze revolutie volgens Keen voortkomt uit een serie van ideologische ideeën. De oude hippy cultuur en de rebellie tegen autoriteit zijn in zijn optiek de grote motor achter de hele omslag in cultuur met behulp van het web. Als statement volgt dan ook later: “het internet heeft geen centrum, geen centrale autoriteit… en dat is geen toeval”.

Vervolgens schakelt Keen soepel over naar een trend die hiermee hand in hand gaat: een verschuiving van organisatie naar individu. Technologie heeft ons bevrijd van bestaande structuren, iedereen kan nu creatief zijn. Het internet wordt daarom gezien als zou het een bevrijdende werking op ons allen hebben. Keen ziet hierin echter twee grote problemen:

(1) De oude economische gang van zaken werkt niet meer, “copies” worden namelijk niet meer beschermd, dus ook hun waarde niet.
(2) Het andere probleem is dat de tussenpersonen (intermediaries) worden uitgeschakeld. We horen her en der de boodschap: “wij hebben de middle man uitgeschakeld.” Allemaal leuk, maar in de oude situatie was de tussenpersoon: de redacteur, de journalist of bijvoorbeeld de cameraman. Nu lopen we zelf met een telefoon te filmen en vragen te stellen. Conclusie van Keen: veel producten die vroeger de tijd kregen om zich te ontwikkelen aan de hand van vakmensen worden nu inferieur!

Wil je meer zien van de innovationlecture, kijk dan eens op de volgende videoposts op Bijgespijkerd:
(1) Complete van Keen
(2) met enkele andere prominenten

Dit verslag is eerder verschenen op naam van mijn collega .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in