Overslaan en naar de inhoud gaan

Negatieve woorden werken beter door in het onderbewuste

Subliminale reclame (gericht op het onderbewuste) is het effectiefst als de boodschap negatief geladen is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

schrijft dat dit gevolgen kan hebben voor toekomstige advertentiecampagnes of publiekscampagnes, als men kijkt naar de uitkomsten van het onderzoek dat is gedaan door de University College London (UCL).

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek kregen 50 Britten een serie van woorden op een computerscherm te zien. Elk woord was een fractie van een seconde op het scherm te zien. Soms 1/15 van een seconde, wat te snel is voor de deelnemers om het woord bewust te lezen.

De woorden waren of positief (‘cheerful’, ‘flower’ en ‘peace’) of negatief (‘agony’, ‘despair’ and ‘murder’) of neutraal van aard (‘box’, ‘ear’ of ‘kettle’). De deelnemers werden na ieder woord gevraagd aan te geven of het woord neutraal of emotioneel (positief of negatief) was en hoe zeker ze over hun oordeel zijn.

Wat ontdekten de onderzoekers? De deelnemers waren het nauwkeurigst als het ging om de negatief geladen woorden, ook als ze dachten dat ze gokten.

Volgens de onderzoekers laat het onderzoek zien mensen in staat zijn emotionele informatie via onderbewuste beelden te verwerken, en dat dan vooral negatieve informatie beter blijft hangen dan positieve.

Eerder onderzoek heeft al aangewezen dat mensen onbewust subliminale informatie gericht op een emotionele reactie kunnen opslaan, maar volgens de onderzoekers was het beperkte ontwerp van die studies de oorzaak dat de conclusies vaak onduidelijk waren.

De onderzoekers zijn van mening dat zij hebben laten zien dat mensen de emotionele waarde van subliminale informatie uit beeld, gezichten en woorden kunnen oppikken en dat mensen vooral negatieve woorden opslaan. Ze geven aan dat dit wellicht een evolutionaire reflex is, gevaar snel kunnen inzien is goed voor het overleven.

Marketingcharts schrijft dat subliminale advertenties controversieel zijn. Verboden in Groot-Brittannië, maar toegestaan in de VS.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in