Overslaan en naar de inhoud gaan

Autoriteit Consument & Markt (ACM) bemoeit zich met online reviews

Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten een goede keuze kunnen maken op basis van online reviews en aanbevelingen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hoe betrouwbaar zijn online recensies van producten of diensten? Om op die vraag een antwoord te krijgen gaat toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten en bedrijven vragen hun ervaringen met zogeheten reviews te delen.

related partner content for mobile comes here

Volgens de ACM is het belangrijk dat consumenten een goede keuze kunnen maken op basis van online reviews en aanbevelingen. In landen als Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië is gebleken dat bedrijven uit naam van niet bestaande consumenten valse online reviews laten plaatsen. Hierdoor kunnen consumenten misleid worden en concurrerende bedrijven benadeeld.

Het is de eerste keer dat de toezichthouder een informatieoproep doet om zo in kaart te brengen of er in Nederland sprake is van een probleem.

De ACM vraagt adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties een vragenlijst in te vullen. Hierin wordt onder meer om ervaringen met het plaatsen, het gebruik en de betrouwbaarheid van online reviews en aanbevelingen gevraagd.

Ook legt ACM de komende weken een aantal vragen voor aan consumenten via consumentenloket ConsuWijzer en via diverse sociale media. De uitkomsten van de verkenning publiceert ACM begin volgend jaar.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in