Overslaan en naar de inhoud gaan

Snapchat en Rijksoverheid willen jongeren naar stemhokje bewegen

Een speciale Lens in de Snapchat-app heeft als doel om jongeren te motiveren om te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Snapchat gemeenteraadsverkiezingen
© Afbeelding: aangeleverd
Snapchat gemeenteraadsverkiezingen
© Afbeelding: aangeleverd

De Rijksoverheid en Snapchat slaan de handen ineen om jongeren naar het stemhokje te bewegen. De campagne, die vandaag start, is ontwikkeld in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart.

related partner content for mobile comes here

De opkomst onder jongeren is traditioneel laag bij deze verkiezingen. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, in 2018, stemde slechts 42 procent van de Nederlanders tussen 18 en 35 jaar.

Snapchat-lens

Relatief veel Nederlandse jongeren gebruiken Snapchat. Zij zien vanaf vandaag een speciale 'lens' in de app. Deze lens stelt vragen en geeft stellingen waar de gebruiker op antwoordt door zijn of haar hoofd te kantelen. Enkele vragen zijn 'ik heb een stempas ontvangen' en 'ik weet waar ik kan stemmen'. Gebruikers die meer informatie willen, worden doorverwezen naar de overheidswebsite elkestemtelt.nl

Filters en stickers

Snapchat heeft de lens en bijbehorende vragen en stellingen ontwikkeld in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Zo zijn er ook filters en stickers gemaakt. Snapchat-gebruikers kunnen de stickers naar vrienden sturen om hen te overtuigen om te gaan stemmen. 

De ene filter is een countdown naar de aftrap van de verkiezingen en werkt vanaf 12 maart. Op 16 maart komt er een tweede filter beschikbaar waarmee de gebruiker kan aangeven dat hij of zij gestemd heeft. Dat laatste is opvallend, want stemmen kan dus ook al op 14 en 15 maart. De Rijksoverheid laat weten dat de Lens op 16 maart uitkomt omdat hij maar 24 uur live staat.

De lens en filters gebruiken logo's van de Rijksoverheid en benadrukken de slagzin 'elke stem telt.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in