Overslaan en naar de inhoud gaan

Rivian-ceo draait prijsverhoging auto terug na massale annuleringen

De automaker verhoogde de prijs van zijn nieuwste auto met twaalfduizend dollar, ook voor klanten die 'm al besteld hadden.
Rivian
© Afbeelding: Rivian
Rivian
© Afbeelding: Rivian

Automaker Rivian draait een prijsverhoging van zijn nieuwste R1T-auto na twee dagen deels terug na grote ophef én tienduizenden annuleringen van klanten. Rivian verhoogde de verkoopprijs van zijn auto met twaalfduizend dollar, ook voor klanten die de auto á 69 duizend dollar al gereserveerd hadden. Wie niet wilde bijbetalen, zou langer moeten wachten én een model krijgen met een kleinere accu. De ceo maakt excuses voor het beschaamde vertrouwen en belooft nu dat klanten met een reservering niet extra hoeven te betalen en het reguliere model krijgen. 

related partner content for mobile comes here

Media: tienduizenden annuleringen

De auto is meer dan zeventigduizend keer gereserveerd. Amerikaanse media schrijven op basis van anonieme bronnen en polls dat bijna de helft van de klanten hun reservering in 48 uur geannuleerd heeft. De ommekeer van Rivian kost het bedrijf naar verwachting 840 miljoen dollar aan misgelopen inkomsten. Aan de andere kant, schrijven media, zou Rivian meer mislopen als tienduizenden klanten hun bestelling daadwerkelijk annuleren. Rivian meldt zelf niet hoeveel zogeheten pre-orders geannuleerd zijn. 

Klanten die hun auto geannuleerd hebben, kunnen hem in ieder geval opnieuw bestellen voor dezelfde prijs, configuratie en levertijd. Rivian belooft dat en zegt in de komende dagen contact op te nemen met iedereen die zijn auto geannuleerd heeft. 

Prijsverhoging door duurdere componenten

De ceo van Rivian biedt in een uitgebreide e-mail aan klanten met een voorbestelling zijn excuses aan voor de communicatie van het bedrijf. Vertaald uit het Engels schrijft hij: "Ik heb veel fouten gemaakt sinds ik Rivian twaalf jaar geleden gestart ben, maar deze is het meest pijnlijk. Ik vind het heel erg en wil eraan bouwen om jouw vertrouwen terug te winnen."

Hij zegt verder dat Rivian duidelijker had moeten communiceren waarom een aanzienlijke prijsverhoging nodig is. Dat komt omdat onderdelen voor de auto in de afgelopen jaren en vooral maanden flink duurder geworden zijn. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in