Overslaan en naar de inhoud gaan

Trending deze week: Retention editing, innovatie of overstimulatie?

Een kritische blik op deze opvallende bewerkingsstijl.
Retention Editing
Retention Editing

In de wereld van social media valt ons een bewerkingsstijl op, bekend als 'retention editing'. Deze techniek, die oorspronkelijk door MrBeast werd geïntroduceerd waarbij snelle cuts, flitsende graphics en pakkende geluidseffecten worden gebruikt, houdt de aandacht van miljoenen kijkers vast op platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube. Waarom? Geen lange intro’s, geen gedoe en héél verslavend.

Dynamische visuals en boeiende overgangen

Retention editing is een bewerkingsstijl die is ontstaan om de kijker geboeid te houden. Soms heel subtiel door in- en uit te zoomen en cuts toe te voegen en soms veel bombastischer met graphics, achtergrondveranderingen en effectieve sound effects. Hoe dan ook weet deze stijl de aandacht van de kijker vast te houden van begin tot eind. Noah Kettle, mede-oprichter van een adviesbureau voor videobewerking, beschrijft de trend ook wel als de 'Beastificatie van YouTube'.

Gen-Z again

Door de overload aan content neemt de vraag naar snelle, boeiende content alleen maar toe. Retention editing is dan ook met name populair bij jongere kijkers op sociale media. Deze generatie heeft vaak een kortere aandachtsspanne, mede door het ontstaan van videoplatforms zoals TikTok, en is gewend aan de snelle, opvallende stijl van content die op dit soort kanalen te vinden is. Door gebruik te maken van retention editing kunnen videomakers deze doelgroep effectief bereiken en betrekken. Echter, naast zijn populariteit roept retention editing ook kritiek op juist vanwege de verslavende aard ervan. Onderzoek toont aan dat het constante bombardement van 'snelle' content negatieve invloed kan hebben op de mentale gezondheid van jongeren, wat leidt tot een verhoogd risico op verslaving aan social media en problemen met concentratie en slaap.

Retention editing onder de loep

Nick Cicero, een professor in social media en digitale marketing aan de Syracuse University, vertelde The Washington Post dat retention editing dé dominerende vorm van videobewerking is geworden en dat we ons in ons in the 'age of retention editing’ bevinden. Deze stijl is niet alleen een trend onder content creators, maar ook een effectieve strategie voor marketeers. Door gebruik te maken van deze stijl kunnen merken de aandacht van hun doelgroep vasthouden en hun boodschap op een boeiende manier overbrengen.

Maar laten we niet vergeten dat juist wij, als marketeers, ons heel bewust moeten blijven van onze invloed op de maatschappij en dat we ondanks het succes, een kritische blik werpen op deze bewerkingsstijl en de impact ervan op jonge gebruikers. Het is een toffe manier van editen, maar doen we het nog wel met juiste redenen?

Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in