Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips en KLM

Vorige week was in VPRO's Tegenlicht te zien hoe Philips in navolging van business-guru Prahalad 'de laatste markt' opgaat in India. Via…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week was in VPRO's Tegenlicht te zien hoe Philips in navolging van business-guru Prahalad 'de laatste markt' opgaat in India. Via direct-selling verkoopt Philips een inventief houtoventje en een oplaadbare spaarlamp aan arme Indiërs. Het mes snijdt aan twee kanten: Indiërs met een (zeer) kleine beurs hebben toegang tot nieuwe technologie en comfort en kunnen met de doorverkoop iets verdienen, terwijl Philips een positie verovert op deze belangrijke markt. Dit prachtige MVO-voorbeeld deed mij terugdenken aan een recente uitspraak van een KLM-directeur. Deze stelde dat duurzaamheid lastig in te vullen was in de luchtvaartsector, omdat 'in deze sector de spaarlamp nog niet is uitgevonden'. Dat gaat er bij mij dus echt niet in.

related partner content for mobile comes here

Op de middellange afstand is er bijvoorbeeld de Highspeed-trein met een CO²-uitstoot circa 10 maal lager dan het vliegtuig. Transatlantisch werd er ongeveer honderd jaar geleden al gevlogen met de Zeppelin, ik vermoed met een minimale uitstoot. Bovendien: waarom zitten er geen zonnepanelen op vliegtuigen? Kun je grotere vliegtuigen ook bij de start - wanneer verbranding en lawaai maximaal zijn - katapulteren, net als zweefvliegtuigen? Enfin, om maar aan te geven dat de luchtvaartsector het antwoord niet zal vinden zolang ze niet naar de alternatieven wil kijken. Dus, AirFrance/KLM, kom eens door met de opdracht tot de bouw van het eerste hybride vliegtuig bij Airbus; open de Zeppelin-lijn van Hotel New York (R'dam) naar Ellis Island (NY), of voer gewoon het aloude Air-Rail-ticket weer in. In alle gevallen ook communicatie-succes gegerandeerd. Koninklijke? Noblesse oblige!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in