Hoeveel brengt een like op?
De Like-button draagt (nog) niet echt bij aan de loyaliteit. Wel kan het een hoop doen voor je naamsbekendheid, en voor sales. Kijk bijvoorbeeld naar de berekeningen van het Amerikaanse bedrijf Cool-jams, een klein bedrijfje dat pyjamas ontwerpt en verkoopt.
Sinds de start van hun Facebook-actie ‘Iedere week een gratis pyjama’, zag het bedrijf het aantal fans verdrievoudigen. Eerste telde de pagina 150 fans, nu zijn dat er 519, en leverde het 100 nieuwe nieuwsbriefabonnementen op in 2 maanden.
Facebook is voor hen met name een goedkoop promotiekanaal. Cool-jams rekent uit: 8 pyjama’s in 2 maanden kost 160 dollar. Deel dat door de 100 potentiele kopers (want zoveel nieuwe nieuwsbriefabonnees) dan kom je tot 1,60 dollar per klant. Als er hiervan 10 procent converteren, met een gemiddelde order van 120 dollar, dan zou dat voor Cool-jams een prima ROI zijn.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOok uitgerekend voor de Likes: er kwamen 369 nieuwe Likes bij, dat is 0,34 dollarcent per Like. Als van deze Likes 3 procent (12) converteert, dan ben je omgerekend 7,27 dollar kwijt voor een consument die gemiddeld 120 dollar omzet.
B2C versus B2B
De Yeoman Technology Group onderzocht of Facebook geschikt was voor een klant met drie verschillende salesmodellen. De klant verkoopt studiemateriaal direct aan consumenten, aan organisaties en via een kanaal dat advies koppelt aan verkoop. Er werden dus 3 verschillende Facebookpagina’s aangemaakt.
Facebook bleek met name het interessantst voor het derde model. Het aantal likes op deze adviespagina werd verdrievoudigd en het aantal gerelateerde verkopen steeg ook. De B2C-pagina zag ook verhoogde traffic maar geen stijging in de omzet. En de kwaliteit van de B2B-likes was te slecht om er überhaupt sales-aandacht aan te besteden.
Bron: Forbes
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid