Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoeveel brengt een like op?

Wat levert het vergaren van Likes nu echt concreet op, en wat zijn de kosten? Een paar Amerikaanse bedrijven probeerden het uit te rekenen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Like-button draagt (nog) niet echt bij aan de loyaliteit. Wel kan het een hoop doen voor je naamsbekendheid, en voor sales. Kijk bijvoorbeeld naar de berekeningen van het Amerikaanse bedrijf Cool-jams, een klein bedrijfje dat pyjamas ontwerpt en verkoopt.

related partner content for mobile comes here

Sinds de start van hun Facebook-actie ‘Iedere week een gratis pyjama’, zag het bedrijf het aantal fans verdrievoudigen. Eerste telde de pagina 150 fans, nu zijn dat er 519, en leverde het 100 nieuwe nieuwsbriefabonnementen op in 2 maanden.
Facebook is voor hen met name een goedkoop promotiekanaal. Cool-jams rekent uit: 8 pyjama’s in 2 maanden kost 160 dollar. Deel dat door de 100 potentiele kopers (want zoveel nieuwe nieuwsbriefabonnees) dan kom je tot 1,60 dollar per klant. Als er hiervan 10 procent converteren, met een gemiddelde order van 120 dollar, dan zou dat voor Cool-jams een prima ROI zijn.

Ook uitgerekend voor de Likes: er kwamen 369 nieuwe Likes bij, dat is 0,34 dollarcent per Like. Als van deze Likes 3 procent (12) converteert, dan ben je omgerekend 7,27 dollar kwijt voor een consument die gemiddeld 120 dollar omzet.

B2C versus B2B
De Yeoman Technology Group onderzocht of Facebook geschikt was voor een klant met drie verschillende salesmodellen. De klant verkoopt studiemateriaal direct aan consumenten, aan organisaties en via een kanaal dat advies koppelt aan verkoop. Er werden dus 3 verschillende Facebookpagina’s aangemaakt.

Facebook bleek met name het interessantst voor het derde model. Het aantal likes op deze adviespagina werd verdrievoudigd en het aantal gerelateerde verkopen steeg ook. De B2C-pagina zag ook verhoogde traffic maar geen stijging in de omzet. En de kwaliteit van de B2B-likes was te slecht om er überhaupt sales-aandacht aan te besteden.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in