Overslaan en naar de inhoud gaan

Focus erg belangrijk voor een innovatieve strategie

Er wordt bij bedrijven vaak gepraat over de klant centraal zetten, maar om echt innovatief te zijn is het onverstandig om de klant zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Terwijl het juist erg belangrijk is om als bedrijf een goede focus te hebben. Bij het vinden van een blauwe oceaan (een nieuwe markt zonder concurrenten) zijn de belangrijkste succesfactoren: Focus, onderscheiding en een goede leus.
Het belang van keuze maken werd mij nogmaals duidelijk toen ik deze week bij een expert class van NIMA was. Hier kwam ook de discussie op gang over dat je in een goede blue ocean strategie kosten verlaagd en waarde toevoegt. Maar vooral dat verlagen vereist het maken van een hele belangrijke keuze: wat doe ik niet?!

related partner content for mobile comes here

En dat is natuurlijk een enge keuze, en deze zorgt voor een hoop onzekerheid. Bij trajecten die we bij Six Fingers doen (het bedrijf waar ik werkzaam ben) proberen we deze onzekerheid bij klanten weg te nemen. Dit doen we door cases te laten zien uit andere branches die ook een bewuste keuze hebben gemaakt om iets niet te doen. Een mooi voorbeeld van een case die juist heel bewust keuzes maakt in hun producten is American Girl. American Girl is een poppenzaak uit de VS die poppen, met een verhaal gebaseerd op Amerikaanse geschiedenis, verkoopt aan dochters en hun moeders. Laatst tijdens een presentatie van deze case vroeg iemand in de zaal: en jongens dan? Mogen die niet leren over de Amerikaanse geschiedenis? En dat is nou juist waar deze case zo goed in is, omdat ze de bewuste keuze hebben gemaakt om poppen voor meisjes te maken, kunnen ze de strategie zo focussen dat ze ook de stoorfactor in de aankoop: de man en de zoontjes, zo goed mogelijk kunnen verwijderen uit het proces.

Dat focus niet belemmerend hoeft te zijn bewijst Joie de Vivre hotels. Joie de Vivre hotels is een hotel keten uit San Francisco die ik wel te vergelijken vind met Madonna. Madonna is de koningin van het zichzelf opnieuw uitvinden of innoveren. Dat doet Joie de Vivre ook, met elk hotel wat ze neerzetten. Ieder hotel heeft een specifiek thema en focus. Dit thema wordt doorgetrokken in het gehele hotel, in het decor in de aankleding in de service. Zo is er een Japans anime thema hotel vol met Japanse manga, gelokaliseerd in Japantown in San Francisco. Het eten is Japans en de kamers hebben een Japanse sfeer. Ook is er een hotel in Sacramento, the Citizen hotel, wat lijkt op een oude bibliotheek. En een hotel in Silicon Valley, genaamd de Avatar hotel, dat erg hightech is. De omgeving inspireert de wijze waarop de hotels worden ingericht. Dit bedrijf is erg succesvol, en groeit tegen de stroom in ondanks de recessie.

Een innovatie les die we kunnen leren van deze cases is: vertrouw op de ‘gut-feeling’ van je organisatie en durf vooral te gaan voor één ding. Durf te kiezen en deze focus door te zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in