Overslaan en naar de inhoud gaan

Internal Branding A, B, C

Internal Branding is een onderwerp dat inmiddels de experimentele fase voorbij is. Het ‘kind’ is opgestaan en wordt nu volwassen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat niet goed is, is de misvatting (of erger nog de aangewakkerde tegenstelling) dat er twee soorten van Internal Branding zouden bestaan. Eén achterlijke waarbij het gaat om 'selling the brand inside' en een verlichte versie waarbij het zou gaan om een ‘inside out’-beweging waar het externe merk bepaald wordt door de identiteit of cultuur van een organisatie. Internal Branding is noch het eerste en noch het tweede. Beide perspectieven missen namelijk datgene dat Internal Branding als concept zo uniek maakt, namelijk dat extern en intern elkaar versterken. De druk van buiten (niet te groot, maar wel aanwezig) zorgt voor impuls aan de binnenkant van de organisatie en de vice versa: de losgemakte energie van binnen zorgt voor impulsen om op de markt uniek en authentiek te zijn. Internal Branding is dus één proces waar groei van de organisatie en groei van de marktwaarde samen gaan.

related partner content for mobile comes here

Kennisoverdracht is in deze volwassenfase van Internal Branding van belang. Ik verbaas me daarom dat Internal Branding in de marketingpraktijk nu volop gebezigd wordt, maar dat het nog nauwelijks onderdeel is van marketingopleidingen. Er wordt dan geroepen dat het nog niet bewezen is. Dit lijkt mij een raar argument dat er toe leidt dat nieuwe marketeers de markt opkomen met de kennis van gisteren. Temeer ook omdat er niet alleen werkende praktijkvoorbeelden zijn, zoals de laats op molblog door mij gememoreerde Hi case, maar ook omdat diverse onderzoeken al aangetoond hebben dat een zogeheten 'brand orientation' leidt tot betere business resultaten. Dan gaat het ook niet alleen om gedrag, maar ook om invloed op de strategie en proposities. Kortom met 'het merk als kompas' verdien je geld. Het wordt dus tijd dat ook opleidingland Internal Branding serieus gaat nemen en als voorzitter van de NIMA Internal Branding Expertgroep moet ik er natuurlijk voor strijden dat NIMA hierin het goede voorbeeld geeft. Internal Branding moet dus per direct onderdeel worden van NIMA A, B en C. Vind je dit ook, laat het in een reply weten op mijn blog of op de LinkedIn Group Internal Branding om mijn case richting NIMA te supporten. De Nederlandse universiteiten en Hogescholen geef ik voorlopig nog maar even op….

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in