Overslaan en naar de inhoud gaan

Google tool meet brandingeffect display-campagnes

Google gaat met Campaign Insights het effect van display advertenties inzichtelijk maken in termen van extra zoekgedrag en websitebezoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het beoordelen van online campagnes gebeurt tot op heden op basis van views, clicks en conversie. Met Campaign Isights voegt Google hier een nieuw element toe. De nieuwe tool geeft inzicht in de brandingeffecten van een campagne die draait binnen het Google Content Network en moet het vertrouwen van adverteerders in online display campagnes verhogen. Mascha Driessen, head of Youtube en Display Benelux: ‘Veel adverteerders investeren niet zoveel in display bannering als ze eigenlijk zouden willen, omdat display niet zo goed meetbaar is als bijvoorbeeld search. Het meetbaar maken van het resultaat zien wij als de grote uitdaging in onze display strategie.’

related partner content for mobile comes here

Campaign Insights maakt gebruik van statistieken die worden ontleend aan het gebruik van de Google Toolbar. Google genereert twee (geanonimiseerde) datasets: één van internetgebruikers die de bewuste advertentie hebben gezien en een van gebruikers die de advertentie niet hebben gezien. Door de twee groepen met elkaar te vergelijken is het mogelijk om verschillen in zoekgedrag en websitebezoek uit te filteren.

Driessen: ‘Van de mensen die de display uiting niet hebben gezien en die toch reageren door een zoekopdracht of websitebezoek, is er kennelijk invloed van andere media, zoals tv-commercials of printadvertenties. Die resultaten filteren we eruit, de resterende response is het gevolg van de display campagne.’ Omdat het om zeer grote groepen gaat (minstens enkele duizenden gebruikers), is het volgens Google mogelijk om statistisch relevante uitspraken te doen.

Campaign Insights is in de VS getest, onder meer in de sectoren automotive, finance en reizen, met naar verluidt goede resultaten. Daarnaast was het al beschikbaar in groot Brittannië. De lancering vandaag gelijktijdig plaats in Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in