Overslaan en naar de inhoud gaan

SBS 6 sterkste Nederlandse mediamerk

SBS 6 is het sterkste Nederlandse mediamerk, nog voor RTL 4 (2) en de NOS (3). Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Interbrand in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het onderzoek heeft de hoge score van SBS 6 vooral te maken met de amusementsbeleving van de consument. 'Het is duidelijk dat televisie nog altijd het dominante amusementsmedium is en dat heeft alles te maken met het gedrag van de consument. Waar informatie en amusement op internet alomtegenwoordig zijn – altijd beschikbaar, actueel, veelal aanpasbaar aan persoonlijke voorkeuren en gekoppeld aan communities – wil de consument soms gewoon in zijn luie stoel gaan zitten en een beleving ondergaan', zo melden de onderzoekers.

related partner content for mobile comes here

Interbrand Amsterdam voerde in opdracht van het een 'diepgaand' consumentenonderzoek uit om inzicht te krijgen in wat zich werkelijk afspeelt in het Nederlandse medialandschap. Het brandingadviesbureau keek naar het gedrag van de consumenten om te begrijpen wat ze denken, wat ze doen, welke merken ze gebruiken en welke merken er echt toe doen.
Op basis van een onderzoek onder consumenten stelde Interbrand een ranglijst samen van de belangrijkste Nederlandse mediamerken van dit moment. De ranglijst kwam tot stand door voor elk merk gewogen scores te maken op de factoren naamsbekendheid, keuzewaarschijnlijkheid, waardering en tevredenheid, wat uiteindelijk resulteerde in een eindscore voor elk merk.

De top 25 van Nederlandse mediamerken

1. SBS 6
2. RTL 4
3. NOS
4. Hyves.nl
5. Nu.nl
6. De Telegraaf
7. Net 5
8. Veronica
9. RTL 7
10. TROS
11. Radio 538
12. Algemeen Dagblad
13. VARA
14. Sky Radio
15. RTL 5
16. Q Music
17. EO
18. BNN
19. Metro
20. 3FM
21. Radio 2
22. VPRO
23. Radio 1
24. de Volkskrant
25. Spits

De onderzoekers concluderen dat Nederlandse consumenten een sterke voorkeur hebben voor lokale merken. In beide keuzemetrieken van de enquête deden de Nederlandse merken het significant beter dan hun mondiale tegenhangers.

Het gehele onderzoek met alle cijfers staan in het april-nummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschenen is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in