Overslaan en naar de inhoud gaan

'Meer keuze consument supermarkten in de buurt'

Ruim een derde van de Nederlandse consumenten heeft een Albert Heijn als dichtstbijzijnde supermarkt. Daar zou meer variatie in moeten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de grote steden is het percentage zelfs nog veel hoger, schrijven onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen in het tijdschrift Economisch Statistische Berichten (ESB). De lokale overheid zou, net als bij benzinepompen, beleid moeten ontwikkelen voor meer diversiteit in supers. Mensen geven immers vaak meer geld uit aan boodschappen dan aan benzine, zegt onderzoeker Dirk Stelder.

related partner content for mobile comes here

Deze zogeheten ruimtelijke monopolie is schadelijk omdat te weinig concurrentie gevolgen heeft voor de prijzen, legt hij uit. Er is immers geen prikkel om die prijzen te verlagen. Langs snelwegen mogen binnen 25 kilometer in een rijrichting niet twee benzinestations van hetzelfde merk staan. Gemeenten hebben volgens Stelder nu geen wettelijke middelen om supermarktketens te weren.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in