Overslaan en naar de inhoud gaan

De P van Promotie in de marketingmix voor foodservice

Voor veel fabrikanten die actief zijn op de foodservicemarkt is promotie een vanzelfsprekend onderdeel van de activiteiten die worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doel van promotie
Een promotie zonder doel kan nooit succesvol zijn, omdat dan simpelweg het criterium voor succes ontbreekt. Het stellen van een doel klinkt simpeler dan het in werkelijkheid is. Het neerzetten van een reëel doel vereist een solide kennis van wat er binnen en buiten de eigen onderneming gebeurt. Hoe slagvaardig is de eigen commerciële organisatie? Hoe opereert de concurrent? Wat wil de klant nu echt en hoe sluit mijn promotie daarop aan? In welk kanaal vind ik mijn belangrijkste klanten? Dit zijn enkele voorbeelden van vraagstukken die vooraf beantwoord moeten worden om een promotie relevant te maken.

related partner content for mobile comes here

Relevantie betekent ook dat je dicht bij je product moet blijven, anders gezegd; schoenmaker blijf bij je leest. Out of the box denken mag dus, als je maar bij de kern van de zaak blijft. Een promotie moet niet alleen leuk zijn, maar vooral ook nuttig.

Integraal benaderen
Een andere voorwaarde voor een succevolle promotie is dat een promotie door iedereen binnen de organisatie gedragen wordt. Het is bij het inzetten van promoties dan ook van belang de marketing- en saleskalender op elkaar af te stemmen. Hierbij moet ook worden gekeken naar de keuzes die gemaakt zijn in PMC’s. Alleen dan is een effectieve marktbenadering mogelijk.

Joint promo
Het is ook de moeite waard om te kijken of de krachten van organisaties gebundeld kunnen worden in de vorm van bijvoorbeeld een joint promo. Creativiteit en samenwerking zijn hierbij nodig om met twee partijen een succesvolle promotie in de markt te zetten. Het kan ook een alternatief zijn om met minder budget meer te bereiken, want de kosten van een promotie worden gedeeld. Het is wel van belang om je vantevoren bewust te zijn van je eigen waarde en winstkansen en die van de andere partij. Een gezonde win-win situatie is immers de basis voor een inspirerende en succesvolle samenwerking.

Return on investment!
Minstens zo belangrijk als de promotie zelf is het evalueren ervan op de vooraf gestelde doelen. Dit moet een continu onderdeel worden van het proces. Historische waarden, verkoopcijfers, datasystemen en seizoenspatronen kunnen prima worden toegepast bij het meten van succes en om een historie op te bouwen. Structureel evalueren is een simpele manier om de werkzaamheid van promoties te beoordelen. De praktijk laat ook zien dat evalueren 25% kostenbesparing oplevert door toekomstige promoties niet of anders in te zetten.

Door promoties telkens weer integraal en bewust te benaderen, voorkom je dat de inzet van dit marketinginstrument als ‘geldverkwisterij’ wordt bestempeld. Sterker nog, goed doordachte promoties leveren geld op! Het is een efficiënt marketinginstrument dat zijn eigen broek kan ophouden!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in