Telecomwet-uitglijders
De afzender wil zich graag aan de regels houden, zo lees ik. En mijn mailadres staat in zijn database, vandaar dit verzoek.
Meestal ken ik de afzender niet. Dus vind ik het eigenlijk niet zo vreemd dat de afzender mij ook helemaal niet kent. Maar toch... Zo stuurt Denkproducties mij een onderstaande mail, gericht aan ene ‘Lex’.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBeste Lex,
Op 1 oktober gaat de nieuwe wet rond e-marketing in werking. Wij willen ons graag aan deze nieuwe regels houden.
Jouw e-mail adres staat in onze database en hebben iets nieuws voor je. Drie smaken in de manier waarop je informatie kunt ontvangen uit onze seminars. Inhoudelijke tips of een kwartaalkalender? Je kiest het nu zelf! Kijk hieronder voor de opties en klik op je keuze:
· wekelijkse updates = elke dinsdag een korte e-mail met o.a. tips van sprekers, video-clips, tests, gratis boeken etc.
· maandkalender = geen tips/acties maar gewoon 1 keer per maand een overzicht van de aankomende seminars.
· kwartaalkalender = 1 keer per kwartaal een overzicht van onze seminars.
· Stuur me geen e-mails.
(...)
DenkProducties is streng in haar privacybeleid. Je 3 harde garanties:
1. In elke nieuwsbrief nemen wij een link op waarmee je je direct kunt uitschrijven.
2. Wij zullen je nooit vaker een nieuwsbrief toesturen dan je hebt aangegeven.
3. Wij verhuren onze e-mailadressen nooit aan derden. Nooit.
Vervolgens krijg ik een aanbieding als ik snel reageer: een kortingsbon van 100 euro voor een seminar naar keuze.
Toch zal ik in het verleden bij Denkproducties een keer hebben aangegeven dat ik als persrelatie graag op de hoogte gehouden wilde worden. Ik heb ergens mijn gegevens ingevuld. Waarom word ik dan als Lex de klant aangesproken?
Persrelatie
Ook pr-bureau MCS stuurt een verzoekmail. In deze mail word ik wel aangesproken als ‘persrelatie’. Je zou echter denken dat een pr-bureau moeite doet om hun perscontacten persoonlijk een mail te sturen, maar nee. Ik krijg een algemeen mailtje:
Geachte persrelatie,
Met ingang van 1 oktober 2009 wordt in Nederland de nieuwe telecomwet van kracht. In deze wet is onder andere vastgelegd dat bedrijven geen ‘ongevraagde’ e-mail aan andere bedrijven meer mogen zenden. Op dit moment geldt dit uitsluitend voor e-mail aan particulieren.
Aangezien een persbericht en andere media-informatie strikt genomen ook als ‘ongevraagde’ e-mail gezien kunnen worden, zijn wij als PR-bureau verplicht om u als journalist of redactie expliciet toestemming te vragen voor het toezenden van persberichten en andere media-informatie mede uit naam van MCS en van on-ze opdrachtgevers. Wij hopen dat u ons deze toestemming wilt verlenen, aangezien wij u anders met ingang van 1 oktober 2009 geen informatie meer kunnen (mogen) sturen. Uiteraard kunt u ervan op aan dat wij hierbij zo zorgvuldig en selectief mogelijk te werk zullen gaan, zodat u alleen die informatie van ons ontvangt die voor u interessant is.
Indien u ons toestemming verleent om u per e-mail persberichten, uitnodigingen en andere media-informatie mede uit naam van onze opdrachtgevers te sturen, wilt u dan zo vriendelijk zijn om te REPLY-en op deze mail? U dient dan in het vakje hieronder ‘JA’ in te vullen, gevolgd door uw naam, de naam van de publicatie/titel/website/blog/etc. waar u voor schrijft en uw e-mailadres (!!!). Indien u als freelancer bijdragen verzorgt voor diverse titels, vult u dan s.v.p. ‘freelance’ in.
En zo gaat het nog even door. Telecomwet-uitglijders. Ik zal er nog wel meer ontvangen de komende tijd, ben ik bang...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid